Jaké služby nabízí mobilní operátoři pro velké firmy

Analytická společnost Gartner prezentovala výsledky průzkumu týkajícího se nabídky mobilních operátorů a priorit firemních zákazníků při nákupu mobilních telekomunikačních služeb. Martin Gutberlet, autor studie a expert na telekomunikace, dospěl k závěru, že se mobilním operátorům, ačkoli si často myslí opak, nedaří potřebám firemních zákazníků vyhovět. Oslovili jsme velké firemní zákazníky, jejichž názory jsme konfrontovali s nabídkou telekomunikačních společností.

Agentura Gartner se ve svém výzkumu zabývala především situací a nabídkou větších firemních subjektů. V nedávném článku jsme se pokoušeli vybrat z nabídky mobilních operátorů vhodné tarify pro malou a střední firmu a zjistit, jestli jim nabídka českých mobilních operátorů vyhovuje. Nyní se zaměříme na potřeby a spokojenost korporátní klientely.

Chybí smlouvy nadnárodní povahy

Internetová cestovní agentura Invia řeší provoz veškerých komunikací provoz přes centrální ústřednu v Brně, která dále hovory distribuuje na ústředny jednotlivých poboček. Ke každé ústředně jsou připojeny GSM brány, které řeší mobilní komunikaci. Co se týká používaných tarifů, používá Invia optimalizované typy tarifů, tedy tarify „šité na míru“ pro každého uživatele.

V nabídce mobilních operátorů on-line prodejci zájezdů chybí to, že tuzemští operátoři nejsou schopni zajistit nadnárodní smlouvu, pod kterou by Invia spravovala komunikace všech svých společností v Česku, Slovensku, Polsku a Maďarsku.

Nedostatečné pokrytí mobilního Internetu

„Se vstupem na nové trhy musíme vždy oslovovat nové dodavatele a přitom by bylo nejjednodušší komunikovat s obchodními zástupci, na které jsme zvyklí a kteří naše potřeby již dobře znají,“ uvedl Vilém Svoboda, IT manažer cestovní agentury Invia. Svoboda dále řekl, že z provozního hlediska firmě chybí dostatečné pokrytí v případě mobilního Internetu, který zaměstnanci firmy při pracovních cestách využívají.

Česká spořitelna využívá standardní nabídku pro korporátní zákazníky. Pro velké společnosti stojí podle Pavly Plaché z firemní komunikace spořitelny za úvahu tarif s nulovým paušálem nebo naopak jeden paušál pro celou společnost. „U operátorů bychom ocenili větší směřování ke konvergenci pevných a mobilních služeb a efektivnější mezinárodní přenosy dat,“ dodala Pavla Plachá.

Svůj názor nám poskytl také zástupce zahraniční firmy působící v oblasti IT. Jedná se o významnou nadnárodní IT společnost s více než 100 zaměstnanci. Z konkurenčních důvodů však odmítla uvést v článku název firmy. Tato společnost nevyužívá konkrétní jednotný tarif, ale tarify jsou voleny podle pozice zaměstnance s přihlédnutím na předpokládanou výši telefonního účtu a specifické potřeby, jakými jsou například datový paušál. „Nad tyto tarify je pak pro jednotlivé úrovně v managementu stanoven limit, který je hrazen zaměstnavatelem,“ řekl zástupce IT firmy. Při opakovaném překračování limitu se situace řeší dle individuální situace, navýšením limitu nebo jinou formou. Mezery v nabídce operátorů vidí zástupce společnosti v tom, že nabídky nezohledňují nadnárodní povahu zákazníků. „Jde například o výhodnější roamigové tarify na volání i data,“ uvádí zdroj ze společnosti.

Na Magistrátu hlavního města Prahy využívá služební telefon asi 500 zaměstnanců. Podle Rudolfa Dobiáše z PR oddělení magistrátu úředníkům vyhovují používané tarify T-Mobile T80 a T160. Jednotliví zaměstnanci mají limit na hovory, který se určuje podle pracovní pozice.

Ve společnosti LCS International má možnost využití služebního telefonu 120 z 230 pracovníků firmy. Společnost využívá tarif O2 Optimum Profi Promo VPN, se kterým ve firmě podle Jany Paterové panuje spokojenost. Co však Paterové, která je zodpovědná za firemní telefony LCS, v nabídce operátorů chybí, jsou nižší ceny.

Řešení pro korporace

Pro IT firmu s více než 100 zaměstnanci poskytuje řešení operátor Vodafone. Před několika měsíci operátor přišel s nabídkou služeb pro korporátní klientelu s názvem Vodafone OneNet. „Vodafone OneNet jsou pevné linky, mobilní linky, pevná a mobilní datová připojení a internetové volání,“ řekl Miroslav Čepický z tiskového centra společnosti.

Konkurenční společnost T-Mobile pro velké zákazníky připravuje individuální nabídku formou rámcové smlouvy, kde je podle potřeb zákazníka navržena individuální skladba hlasových i datových služeb. „Pro splnění specializovaných požadavků zákazníka poskytujeme řadu komplexních řešení, jako jsou řešení pro mobilní sběr dat, logistiku vozového parku, telemetrii, zabezpečení budov, vzdálený přístup do kanceláře a mnoho dalších,“ řekla pro ITBIZ tisková mluvčí operátora Martina Kemrová.

V nabídce operátora Telefónica O2 pro velké firemní klienty je buď základní hlasová služba O2 Team (VPN), která umožňuje volat na firemní čísla za zvýhodněných podmínek a zároveň umožňuje využití funkce zkrácené volby, možnosti nastavení omezení hovoru pro vybraná firemní čísla apod. Složitější a komplexnější službou, která umožňuje jak hlasové, tak datové služby, je služba O2 OnePort. Tuto službu využijí zejména ti zákazníci, kteří mají na území ČR více poboček, protože jde o službu umožňující propojení poboček zákazníka.

U:fon doporučuje větším podnikům službu U:fonova vysílačka, která byla představena na nedávné tiskové konferenci. „Vysílačku využijí především stavební, dopravní a bezpečnostní společnosti,“ poznamenala Jana Studničková, tisková mluvčí operátora. Dalším produktem je U:fonův fofr internet vhodný pro obchodní zástupce a pracovníky v terénu.

Aplikace nebo weby pro centrální správu mobilů

Firmy jistě také bude zajímat možnost centrální správy firemních mobilů. U Vodafone mohou klienti svůj účet spravovat pomocí Internetové samoobsluhy. Pro zpracování faktur Vodafone nabízí e-billing neboli datovou fakturu. Naopak O2 nabízí přímo aplikaci pojmenovanou O2 Service Manager. „Tato služba umožňuje on–line správu všech mobilních telefonů zákazníka přes webové rozhraní,“ popsala službu Hana Hejsková z firemní komunikace O2. Pomocí služby lze umožnit změnu tarifu, aktivaci, deaktivaci a změnu nastavení vybraných služeb k jednotlivým telefonním číslům ve firmě prostřednictvím Internetu.

Operátor U:fon opět i pro centrální správu firemních zařízení nabízí službu U:fonova vysílačka. Zákazník získá za 1000 Kč měsíčně přístup na správcovský web, na kterém je jednak Manažerská aplikace a zároveň Dispečerská aplikace. Společnost T-Mobile nabízí portál Můj T-Mobile, kde administrátoři firemních zákazníků mohou kdykoli kontrolovat a měnit nastavení tarifů a služeb na jednotlivých SIM. Martina Kemrová také poukázala na to, že velcí zákazníci mají možnost využít aplikaci Správce firemních nákladů, která jim umožní detailní analýzu jejich vyúčtování, která je vzhledem k velkému počtu jejich SIM nezbytná.

Operátoři velkým firmám nerozumí

Podle analýzy Gartner mobilní operátoři neaktualizují nabídku svých služeb tak, aby dokázali poskytnout řešení šitá na míru firemním zákazníkům. Operátoři proto přicházejí o potenciálně lukrativní smlouvy, a proto by se měli na potřeby velkých organizací více zaměřit.

„Trhy v mnoha regionech dosáhnou svého nasycení a pro poskytovatele mobilních služeb nastane velice konkurenční doba,“ řekl Martin Gutberlet. K zachování konkurence schopnosti je podle Gutberleta v těchto časech změn důležité, aby mobilní společnosti našly nové způsoby získání důvěry zákazníků.

Operátoři se podle studie zaměřují na nabídky SIM karet, kde je netransparentní cenové schéma produktů nebo nabízejí různé slevové služby. Podle Gartner by se měli raději zabývat individuálními potřebami klientů a dodávat jim řešení uzpůsobená na míru jejich potřeb. Operátorům by prý změna nabídky jejich služeb nemusela přinést zrovna vysoké finanční příjmy, ale nepochybně by měla mít za cíl získat si přízeň zákazníků a podíl na trhu.

Gartner se pokusil charakterizovat čtyři hlavní priority, které mají významné firemní subjekty při rozhodování o nákupu mobilních služeb. Firmy požadují správu nákladů, služeb, zvládání většího množství mobilních datových služeb a centralizaci zdrojů. Pouze společnosti, které tyto potřeby firemních zákazníků uspokojí, mají podle této studie šanci uspět na trhu.

Související
Vybíráme mobilní tarif pro malou a střední firmu
Mobilní vysílačku nabízí už dva čeští operátoři
Odhad: 80 % telekomunikačních společností neuspěje
Mobilní reklama je u nás teprve na začátku
Firmy: smlouvy s mobilním operátorem nejsou důležité

Exit mobile version