Telekomunikační operátor U:fon představil technologii push-to-talk, která umožňuje přeměnit mobilní telefon na vysílačku s dosahem v rámci celé České republiky. Ze všech českých mobilních operátorů podobnou službu nabízí ještě Telefónica O2, ale bez pokročilých funkcí. Využívána je převážně v logistice a autodopravě. Konkurenční T-mobile však tvrdí, že podle zkušeností z Německa o tuto službu není mezi firmami zájem.
Mobilní telefon ZTE G420
U:fon chce oslovit firemní klienty nabídkou služby push-to-talk. Služba s názvem U:fonova vysílačka umožňuje především firemním zákazníkům U:fona využívat mobilní telefon jako vysílačku. Uživatel stiskem tlačítka na mobilním telefonu může komunikovat mezi dvěma a více vysílačkami současně. Samotný hovor je vždy pouze jednosměrný a volající nemá jistotu, zda jeho zprávu příjemce skutečně slyšel. Výhodou je ovšem cena, protože se za přenášené hovory neplatí. Podobná služba není na českém trhu novinkou – naleznete ji v nabídce operátora Telefónica O2 pod názvem O2 Přepínám. Služba se na trhu objevila v roce 2005 pod názvem Eurotel Přepínám a funguje na bázi GSM (respektive GPRS/EDGE/3G). Technologie U:fona je založena na systému GoTA (Global Open Trunking Application) od čínské společnosti ZTE.
Rozdíl mezi nově spuštěnou službou U:fona a O2 Přepínám je ovšem v dalších doplňkových službách jako je on-line dispečink, manažerská aplikace a uživatelský terminál. Manažerská aplikace umožňuje spravovat všechny „mobilní vysílačky“, vytvářet číslovací plán, vytvářet a měnit strukturu komunikačních skupin včetně oprávnění uživatelů. Rovněž je možný záznam hovorů. On-line dispečink umožňuje řídit komunikaci přes webové rozhraní, poslouchat a vstupovat do probíhajících hovorů. Aplikace také sleduje dostupnost jednotlivých uživatelů.
Podle našich informací zatím Telefónica O2 nechystá ke své službě O2 Přepínám přidat tyto další doplňkové služby. Mobilní operátoři T-mobile a Vodafone technologii push-to-talk neposkytují a jak potvrdili ITBIZu, není v plánu žádná podobná komerční služba. „Zkušenosti naší německé sestry ukazují, že je o tuto službu zcela minimální zájem,“ uvedla ve svém vyjádření Jitka Pacolová z T-mobile.
Vodafone nabízí jako alternativu službu s názvem VPN firma neomezeně, která umožňuje v rámci firmy volat podle údajů operátora zcela neomezeně a zdarma. Zákazník platí měsíční paušál 238 Kč s DPH za jednu SIM kartu. Pro komunikaci více zaměstnanců je možné používat konferenční hovory.
Testovali jsme konkurenci
U:fon nabídne vysílačku ve dvou podobách, celoplošné a regionální. U:fonova vysílačka pracuje na platformě systému GoTA od čínského výrobce ZTE. Telefon je vybaven barevným displejem (65 tisíc barev), polyfonním vyzváněním, seznamem pro 300 kontaktů a modulem s datovým přenosem až 80 kbit/s. Jednu „mobilní vysílačku“ pořídí firma za 5999 korun.
Cena služby U:fonova vysílačka pro vysílání v rámci regionu bude 400 korun měsíčně, s připojením k Internetu tuto službu získáte za 550 korun bez DPH. U celoplošné verze je měsíční paušál 500 korun bez Internetu a 650 korun s ním. Konkurenční Přepínám Nonstop operátora Telefónica O2 stojí 399 korun bez daně. Pro využití ve firmě nabízí operátor slevy v rozmezí 10 – 20 procent v závislosti na počtu aktivovaných paušálních poplatků.
Novou službu U:fona jsme zatím neměli možnost vyzkoušet v redakci. Testovali jsme ovšem tehdejší Eurotel Přepínám (dnes O2 Přepínám Nonstop). Tuto technologii podporují vybrané telefony Nokia nebo mobily s operačním systémem Symbian verze 7. Samotná kvalita hovoru však občas kolísá, takže jsme při testu například neslyšeli konec sdělení. V jednom případě došlo k výpadku GPRS a push-to-talk přestal fungovat. Samotný hovor se přenáší se 3 až 4sekundovým zpožděním. V případě, že se některý z účastníků hovoru rozhodne promluvit a právě probíhá hovor, stiskne tlačítko a čeká, až na něj přijde řada. Na displeji se zároveň zobrazí „Ve frontě“. V okamžiku, kdy se druhý člověk odmlčí a váš mobil přehraje celou zprávu, můžete začít mluvit.
Co na to firmy?
ITBIZ.cz oslovil s dotazy dva zástupce firem, které by mohly push-to-talk uplatnit v praxi. „Výhodu v nabídce U:fona vidím v online dispečinku, manažerské aplikaci a uživatelského terminálu. Jako nevýhodu vidím vyšší provozní měsíční a pořizovací náklady. Navíc v našem případě velmi oceňujeme, že pracovník má pouze jedno zařízení pro funkci telefonování i pro funkci vysílačky. Odpadá například problém s nabíjením dvou zařízení během pracovní směny nebo jejich údržby,“ myslí si Jan Sváček, ředitel informatiky přepravní společnosti PPL. Ve firmě dosud využívají konkurenční službu O2 Přepínám.
Přepravní společnost Student Agency vsází na vzájemnou informovanost řidičů pomocí krátkých textových zpráv (SMS). Případné problémy na silnicích nebo dálnicích jsou oznámeny skupinovou SMS, kterou posílá dispečink pomocí služby SMS Connect, poskytovanou operátorem T-mobile. Dříve kontaktoval dispečink jednotlivé řidiče telefonicky. „V našem případě nejde jen o dopravní informace, ale také o vnitrofiremní komunikaci,“ uvádí Radim Jančura, zakladatel a majitel firmy Student Agency.
Kromě SMS používá zatím firma VPN tarif a každý rok její zaměstnanci provolají 10 milionů korun. Podle Jančury je push-to-talk cenově zajímavá služba. „Pokrytí Ufonu není zatím dokonalé. S tímto systémem bychom měli v autobusech čtyři mobilní systémy: Wi-Fi internet pro cestující od Telefónica O2 na bázi CDMA, samostatný GPS systém na určování polohy pro dispečink, nyní možná i push to talk a pro jistotu záložní klasický mobil,“ říká Jančura pro ITBIZ.cz.
Mobilní hlasové služby nebudou
U:fon také plánoval zahrnout do své nabídky mobilní hlasové služby, ale nedošlo k tomu. To je poměrně zásadní nevýhoda pro firmy, které se rozhodnou službu U:fonova vysílačka využívat. Pro hlasové služby jiného operátora tak budou muset použít další mobilní telefon. Podle zástupců firmy se však v tuto chvíli v této oblasti nic nepřipravuje, ovšem výhledově by se klienti mohli dočkat ve čtvrtém čtvrtletí roku.
Kromě služby push-to-talk představil U:fon na tiskové konferenci některé novinky. Mezi další nové produkty nabízené firemním zákazníkům U:fon přidal multifunkční terminál, díky němuž mohou zákazníci operátora využít kombinaci hlasového volání, faxování a připojení k Internetu v jednom. Další novinkou v nabídce je wi-fi router, který poskytuje vysokorychlostní datové připojení současně nabízející možnost připojení přes wi-fi a čtyři ethernetové porty.
Ve firmě rovněž došlo k personálním změnám. Peter Hall, nový výkonný ředitel společnosti MobilKom, která je provozovatelem U:fona, přichází ze společnosti České Radiokomunikace. Předchůdce Luboš Bôrik se vrací zpět do česko–slovenské investiční společnosti Penta, která je vlastníkem U:fona. Zůstane však ve funkci předsedy představenstva firmy.
Počet zákazníků se zvýší až na 100 tisíc
Z celkového počtu 32 740 zákazníků jich 15 000 využívá pouze telefon, 6000 pracuje jen s Internetem. Kombinací Internet plus telefon disponuje 12 000 klientů. Peter Hall nesdělil konkrétní počet zákazníků, které by chtěl U:fon letos získat, ovšem prozradil, že by číslo mohlo mít o jednu číslovku více, než je tomu nyní. Znamenalo by to více než 100 000 zákazníků.
V další části U:fon prezentoval novinky mezi produkty pro letošní rok. Mobilní operátor hodlá oslovit segment seniorů. Každý starší 60 let může získat pevnou linku a volání ve vlastní síti zdarma za měsíční paušál 179 korun. Pro srovnání: u O2 nejlevnější paušál stojí 237 korun. „Chceme vyzvat ostatní operátory, aby se v této oblasti konečně něco dělo,“ komentoval nabídku pro seniory Marek Sláčík, výkonný ředitel pro marketing a prodej.
Jiří Kocourek, Radim Hasalík
Související
Rok 2007: Microsoft prohrál, levnější roaming a zelený ufon
Jaké služby nabídne mobilní operátor U:fon?
U:fon posílil svoji síť a údajně vyřešil problémy s rychlostí internetu
Události: Na české půdě přistál U:fon