Yahoo odchází z Číny, zdůvodňuje to novou regulací (aktualizováno)

Část služeb firma stejně nemohla nabízet, čínské úřady blokovaly i její hlavní webový portál.

Americká internetová společnost Yahoo odchází z čínského trhu, zdůvodňuje to především stále náročnějšími podmínkami pro podnikání. Informují o tom dnes zahraniční média. V Číně se podle firmy začíná měnit i právní prostředí, které jí tam další působení komplikuje. Yahoo, podobně jako mnoho dalších západních firem, podléhá v Číně masivní cenzuře.

Firma, která patří k průkopníkům e-mailových služeb, v Číně působila asi 20 let. Od 1. listopadu ale přestává služby v této nejlidnatější zemi světa poskytovat, postupně tak uživatelům z pevninské Číny nebudou dostupné.

„Společnost Yahoo se nadále staví za práva našich uživatelů a za svobodný a otevřený internet. Našim uživatelům děkujeme za podporu,“ píše se ve sdělení firmy, z něhož cituje agentura AP.

Yahoo je už druhou velkou technologickou firmou ze Spojených států, která se v posledních týdnech rozhodla své aktivity v Číně utlumit nebo ukončit. V říjnu oznámila společnost LinkedIn ze skupiny Microsoft, že do konce roku v Číně zavře svou internetovou profesní síť a začne tam nabízet jen elektronickou nástěnku s nabídkou práce.

Společnost Yahoo své aktivity v Číně už v minulosti utlumila, v roce 2015 se pak rozhodla zavřít svou kancelář v Pekingu. Její odchod z Číny je do značné míry symbolický, protože část služeb tam firma stejně nemohla nabízet. Čínské úřady blokovaly i její hlavní webový portál.

„Ale i tak – odchod společnosti Yahoo je připomínkou rostoucích těžkostí, kterým čelí zahraniční firmy působící v Číně,“ poznamenal k oznámení firmy Yahoo server listu The Wall Street Journal (WSJ). „Místní regulátoři letos přitáhli otěže u bezpečnosti dat, soukromí i u obsahu na internetu,“ dodal americký list. Firma v minulosti v Číně provozovala i hudební a e-mailové služby. Po roce 2010 ale i ty byly kvůli postoji čínských úřadů ukončeny.

Oznámený odchod se časově kryje se zaváděním nového čínského zákona na ochranu osobních údajů. Jeho smyslem je omezit sběr dat mezi velkými internetovými společnostmi, platit začal od 1. listopadu. Technologické firmy data uživatelů sbírají zejména proto, aby mohly nabízet služby na míru. Tato praxe má ale mnoho kritiků i v dalších zemích, včetně západních.

Čínští uživatelé internetu, kteří dnes navštívili webové stránky provozované společností Yahoo, tedy například AOL.com, nebo mediálními společnostmi TechCrunch a Engadget, se dozvěděli, že služby Yahoo už nebudou z pevninské Číny dostupné. Čínští uživatelé souvisejících aplikací, jako je například Yahoo Weather, začali už v říjnu dostávat upozornění, že tyto aplikace přestanou k 1. listopadu fungovat.

Další aplikace od společnosti Yahoo, například Yahoo Finance a Yahoo Mail, začaly z čínského obchodu s aplikacemi společnosti Apple mizet už 14. října. Upozornila na to webová stránka Applecensorship.com, kterou provozuje anonymní anticenzorní aktivistická skupina GreatFire.

Čínské úřady internet výrazně cenzurují a od firem, které v zemi poskytují internetové služby, vyžadují spolupráci. Poskytovatelé těchto služeb tak sami musejí blokovat obsah, který je v Číně považován za nežádoucí. Jsou to široká témata, od politických až například po návody k teroristickým útokům.

Nová regulace zaměřená na ochranu soukromí a osobních údajů zvýšila nejistotu a náklady firmám, které v Číně působí a které se budou muset novým pravidlům přizpůsobit. Některé firmy proto raději odejdou, než aby přistoupily na další podnikatelská rizika s tím spojená, poznamenal Cameron Johnson z konzultační společnosti FAO Global v Šanghaji.

Peking v kontinentální Číně blokuje i většinu zahraničních sociálních médií a vyhledávačů, jako je Facebook nebo Google. Uživatelé v Číně, kteří chtějí mít k těmto webům přístup, blokování obcházejí využíváním virtuálních soukromých sítí (VPN).

Exit mobile version