Využití umělé inteligence (AI) považuje 84 procent českých firem za důležité, její potenciál více vidí menší podniky než ty velké. Zaměstnanci společností zůstávají často odkázáni na volně dostupné technologie, často navíc bez možnosti zaškolení nebo jiné firemní podpory. Vyplývá to z průzkumu poradenské firmy RSM mezi 162 podniky.
„Průzkum se nezaměřuje jen na velké technologické klienty, ale skutečné firmy napříč velikostí a odvětvími. Vyplývá z něj, že firmám a jejich managementu chybí schopnost zavádět a využít pokročilé nástroje,“ uvedla řídící partnerka poradenské společnosti RSM Monika Marečková.
Za důležité nebo strategicky důležité přitom podle průzkumu považují využití umělé inteligence zejména firmy z automobilového průmyslu, IT, marketingu, strojírenství a služeb včetně těch administrativních. Nejnižší důležitost technologii přisuzují naopak manažeři ve stavebnictví, farmacii, zdravotnictví a kultuře.
Za velmi důležitou nebo strategicky důležitou technologii považuje 45 procent firem s méně než 50 zaměstnanci. Pro srovnání větší společnosti s 50 až 250 zaměstnanci se s názorem shodují ve 28 procentech případů a velké firmy s více než 250 zaměstnanci v 15 procentech.
Za profese nejvíce ohrožené umělou inteligencí bývají považováni operátoři na výrobních linkách, pokladní, účetní, asistenti zákaznické podpory nebo zaměstnanci logistiky, připomněla RSM. Nejnižší míru zavedení má zatím interní správa financí s 12 procenty a týmy účetnictví s 16 procenty.
„Navzdory tomu, že právě účetnictví lze do velké míry automatizovat a pomocí AI hledat například nesrovnalosti ve velkých datových souborech nebo odhalovat podezřelé transakce, firmy si zatím s implementaci nástrojů do svých systémů nevědí rady. Nejčastěji z důvodu chybějících specialistů v oboru a obav z možného úniku dat nebo porušení GDPR,“ podotkla Marečková.
Jedním z důvodů, proč se pokročilému AI v tuzemských firmách zatím nedaří tak, jak by mohlo, je podle RSM i nedostatečná podpora vedení a otevření tématu na strategické úrovni. Samotným zaměstnancům chybí nejen povědomí o důležitosti technologie pro jejich podnik, ale také podpora pro to, aby oni sami mohli práci s ní rozvíjet. Přesně polovina zaměstnanců se domnívá, že jejich společnost neposkytuje možnost interního či externího školení v oblasti AI.