Dopravci upravovali i své věrnostní programy pro cestující, to se týkalo například Českých aerolinií.
Náklady na zavedení evropského nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR) se u některých firem působících v dopravě vyšplhaly přes milion korun. U jednotlivých oslovených dopravců se lišily s ohledem na potřebu a rozsah provedených změn. Vyplynulo to z ankety ČTK. Dopravci museli pozměnit zejména své interní systémy, databáze a rovněž vlastní věrnostní programy.
Některé dopravce stálo zavádění GDPR více než milion korun. Například jihlavská dopravní společnost ICOM transport vyčíslila své náklady na nový systém a software pro ochranu osobních údajů na zhruba 1,7 milionu korun. Dalších 700 tisíc pak představovaly výdaje na materiál a zaměstnance. Podle Kratochvíla komplikuje zavádění evropské směrnice absence prováděcího zákona v Česku, což vede k nejasnostem v některých podmínkách GDPR.
Většinu dopravců ovšem GDPR stálo méně. Například Leo Express deklaroval náklady v nižších řádech stovek tisíc korun. Podle mluvčího Emila Sedlaříka nepředstavovalo GDPR pro podnik nutnost výrazných změn a investic, jelikož v řadě věcí již byla firma připravena. V podobných číslech se pohybovaly také náklady autobusového dopravce BusLine. Mluvčí společnosti Nikola Bradíková ovšem upozornila, že přesná čísla se ještě mohou změnit.
Některé firmy naopak své náklady na zavádění nových pravidel nezveřejnily. To se týkalo například Českých drah, které podle mluvčího Radka Joklíka spojily úpravy v souvislosti s GDPR s dalšími změnami v rámci svých interních systémů, a proto nebylo možné vyčíslit náklady spojené přímo s nařízením.
Kvůli zavedení GDPR musely dopravní společnosti upravovat zejména své interní předpisy a databáze, které pracují nebo uchovávají osobní údaje cestujících i zaměstnanců. Změny se dotkly například zákaznického servisu, firemních aplikací a posílání propagačních newsletterů, kde se změnily podmínky udělování souhlasu pro jejich zasílání. Část nákladů museli dopravci vynaložit také na proškolování zaměstnanců a právní konzultace.
Dopravci upravovali i své věrnostní programy pro cestující. To se týkalo například Českých aerolinií. „Byli jsme nuceni přepracovat všeobecné podmínky věrnostních programů OK PLUS v souladu s GDPR a oslovit všechny členy se žádostí o jejich schválení,“ uvedl mluvčí aerolinií Daniel Šabík.
Celkově si zavedení GDPR v Česku vyžádalo u soukromých firem a veřejné správy náklady kolem šesti miliard korun. Nová pravidla EU o ochraně osobních údajů (GDPR), které mají pomoci hájit práva občanů proti zneužívání jejich osobních dat, začaly platit od 25. května. Týkají se veřejných institucí i firem a společností, které nakládají s osobními údaji svých zákazníků či zaměstnanců.