Společnosti Plus4U, která je vlastníkem zkrachovalého e-shopu Mamut provozovaného firmou Mammoth, vznikla kvůli zavření obchodu škoda 182 milionů korun. Vyplývá to z posudku společnosti KPMG, který dnes Plus4U prezentovala na tiskové konferenci. Škoda představuje hodnotu stoprocentního podílu Plus4U v Mammothu, který je kvůli neuhrazeným pohledávkám za dodávky zařízení firmy Apple v konkurzu. Za dluhy stojí podle Plus4U firmy podnikatele Břetislava Janouška, které v podvodném jednání neplatily za odebrané zboží značky Apple.
Při podvodu zmizelo údajně 107.000 iPhonů a 361.000 sluchátek dodávaných přes e-shop Mamut Janouškovým firmám SBJ Trade a J.A.E., které měly část z nich následně pronajímat koncovým zákazníkům. Podle právníka Plus4U Jaromíra Císaře vyplývá z forenzního auditu Plus4U důvodné podezření, že značná část dodávané elektroniky vůbec neexistovala a figurovala pouze na papíře. Jeden identický kus tak měl údajně být fakturován až osmkrát. To dodavatelské firmy J&T leasing a T-Mobile odmítly.
J&T Leasing a T-Mobile jsou největšími věřiteli Mammothu a dohromady přihlásily v konkurzu pohledávky za zhruba sedm miliard korun. T-Mobile vzal v září pohledávku 1,47 miliardy Kč zpět a snížil svůj nárok proti Mammothu na 3,2 miliardy Kč. Insolvenční správce současně proti společnostem a osobám kolem Plus4U a skupiny Unicorn včetně majitele Vladimíra Kováře i proti J&T Leasing a T-Mobile zahájil soudní spory, ve kterých požaduje vrácení plateb v souhrnu za více než 1,6 miliardy Kč.
„Informace, které dnes zazněly ze strany Plus4U a zástupců skupiny Unicorn, nepřináší žádné nové poznatky a na naší pozici nic nemění. Většina našich pohledávek je uznaných a nezpochybnitelných, zařízení byla prokazatelně dodána zejména od prémiových Apple resellerů. Zařízení měla dle platné smlouvy končit právě u zaměstnanců a dalších spolupracovníků skupiny Unicorn. J&T Leasingová společnost dodržela své závazky v plné výši a společnosti Mammoth dodala zboží, za které ale neobdržela sjednané plnění?“ sdělila ČTK v reakci mluvčí J&T Leasingu Monika Veselá.
Společnost T-Mobile podle své mluvčí Patricie Šedivé stále trvá na tom, že se T-Mobile stal obětí sofistikovaného podvodu spáchaného organizovanou skupinou osob kolem podnikatele Vladimíra Kováře a jeho společností ze skupiny Unicorn, která měla být původně důvěryhodným garantem spolupráce. „Připomínáme, že společnosti ze skupiny pana Kováře uváděly pana Janouška jako člena svého top managementu, svého marketingového ředitele, osobu oprávněnou jednat a uzavírat smlouvy za společnost a dokonce jako obchodního ředitele společnosti Plus4U, který byl přímo řízen panem Janem Jarošem (generálním ředitelem Unicornu). Až na jaře 2023 začal koncern Unicorn pana Janouška ze svých webových stránek mazat a distancovat se od něj, aby následně společnost Plus4U ve svém prohlášení ze dne 20. června 2023 výslovně přiznala, že Janoušek byl členem top managementu skupiny Unicorn,“ sdělila ČTK mluvčí T-Mobilu Patricie Šedivá.
Podle právníků Plus4U část dodávek zboží chodila Janouškovým firmám, a nikoliv do Mammothu. Mammoth se tak cítí být v podvodu poškozenou stranou a za viníka označuje Janouška a jeho firmy. Janoušek podle mluvčího Plus4U Jana Charváta do Unicornu nikdy nepatřil a pouze se několikrát účastnil jednání top managementu, myšleno pracovní skupiny, jako zdroj nápadů na obchodní příležitosti.
Předseda představenstva Unicorn Systems Jan Jaroš uvedl, že od počátku byla kauza spojována se společností Unicorn, té ale Mammoth nepatří od roku 2006, kdy jej prodal tehdejší sesterské firmě Vigour, později přejmenované na Plus4U. Plus4U vede Vladimír Kovář mladší, který je synem stejnojmenného vlastníka Unicornu. Jaroš doplnil, že zaměstnancům Unicornu nesměřovaly žádné dodávky zařízení od Mamutu.
Plus4U podle Kováře mladšího jako první podala trestní oznámení kvůli podezření na podvod. Podle věřitelů ale vedení firmy zároveň nechalo vypnout datové úložiště, kde se měly nacházet indicie pro rozkrytí celé kauzy. „Data byla zálohována a jsou předávána insolvenčnímu správci tak, jak jsou jím vyžadována. Zrušením datového úložiště již nefungujícího e-shopu nedošlo k žádné ztrátě dat,“ reagoval Charvát.
„Stali jsme se obětí podvodu, stejně jako T-Mobile či J&T. Jednotlivé dodávky se v řadě případů jeden až dva měsíce údajně dodávaly, a pak byla teprve vystavena faktura, která měla rozepsané splátky s tím, že první měsíc či dva byly zdarma. Takže podle účetnictví bylo možné případný problém vidět až čtyři až pět měsíců po údajném dodání zboží. Jakmile jsme problémy zjistili, začali jsme okamžitě jednat,“ dodal Kovář.