Na rozdíl například od úložiště elektronických receptů nebude konkrétní zdravotnická dokumentace nikde centrálně evidovaná.
Vláda včera schválila návrh zákona o elektronizaci zdravotnictví, na tiskové konferenci po jednání vlády to řekl ministr zdravotnictví Jan Blatný (za ANO). Zákon, který měl platit už loni, nastaví pravidla a nástroje pro bezpečné sdílení informací mezi registry zdravotníků, pacientů a poskytovatelů nebo zdravotnickými zařízeními. Žádné centrální úložiště, kde by se ukládala zdravotní dokumentace pacientů, se neplánuje. Uložena bude jen u lékařů jako dosud. Budou ji ale moci mezi sebou v zabezpečené podobě sdílet.
„Epidemie COVID-19 ukázala na potřebu sdílení správných informací v reálném čase. Vznik Integrovaného datového rozhraní jako centrální infrastruktury zajistí mimo jiné, propojení poskytovatelů zdravotních služeb mezi sebou,“ uvedl k tomu v tiskové zprávě ministr Blatný. Zákon měl být původně účinný už v loňském roce.
Jádrem systému budou tři kmenové registry spravované Ústavem zdravotnických informací a statistiky (ÚZIS), půjde o registr poskytovatelů zdravotních služeb, zdravotnických pracovníků a pacientů. Budou propojeny v neveřejný celek, do kterého budou moci vstupovat jen oprávněné osoby při zachování ochrany osobních údajů. O každém přístupu zůstane záznam.
Zdravotníci budou moci systém využívat s osobním certifikátem, zaručeným elektronickým podpisem, časovým razítkem nebo elektronickou pečetí pro sdílení dokumentů. Užívání nástrojů zákona bude podle dřívějších informací pro zdravotníky dobrovolné, účastníci ale budou muset dodržovat nastavená pravidla.
Pacienti budou mít přes Portál elektronického zdravotnictví přístup k tomu, jaké informace jsou o nich v registrech vedeny. Výpis bude možné získat také prostřednictvím kontaktních míst veřejné správy. Podle dřívějších informací nebude systém evidovat konkrétní informace, ale zápisy o kontaktu se zdravotnickým systémem jako datum a místo vyšetření či hospitalizace a uvedení poskytovatele zdravotní péče. Už v současné době informace o péči, která je každému pacientovi poskytnuta, respektive zaplacena, evidují zdravotní pojišťovny.
Na rozdíl například od úložiště elektronických receptů nebude konkrétní zdravotnická dokumentace nikde centrálně evidovaná. Ošetřující lékaři si ale prostřednictvím státem garantovaného systému budou moci kopie nebo výpisy ze zdravotnické dokumentace přeposílat v zašifrované formě.
„Ten budou oprávněni využívat pouze poskytovatelé zdravotních služeb a zdravotní pojišťovny k plnění jejich povinností podle právních předpisů, zejména zákona o zdravotních službách či zákona o veřejném zdravotním pojištění,“ uvedlo ministerstvo.
Prvním krokem k elektronizaci zdravotnictví byl v roce 2017 povinný elektronický recept a následný lékový záznam, tedy soupis všech pacientovi předepsaných léků od různých lékařů. Komunikaci mezi lékařem, pacientem a jeho zaměstnavatelem do virtuálního prostoru přenesla e-neschopenka. Loni na jaře byla kvůli epidemii covidu-19 urychlena příprava e-žádanky, díky níž mohou lékaři poslat kohokoliv na test na koronavirus, aniž se s ním osobně setkali.