Česká obchodní inspekce vyhodnotila kontroly zaměřené na dodržování právních předpisů při nabídce a prodeji zboží přes internet, které uskutečnila v průběhu roku 2020. Celkem provedla 1 144 kontrol a porušení zákonů zjistila u 809 z nich, což je 70,7 %. „Výsledky kontrol za rok 2020 opět potvrdily, že oblast internetového prodeje patří k těm formám obchodování, při kterých ve velké míře dochází k porušování spotřebitelské legislativy. Obchodníci často používají nekalé a klamavé obchodní praktiky a neinformují spotřebitele o podmínkách a uplatnění reklamace,“ říká k výsledkům kontrol ředitel ČOI Mojmír Bezecný.
Cílem kontrol bylo ověřit dodržování povinností vyplývajících prodávajícím zejména ze zákona o ochraně spotřebitele, ale i dalších právních předpisů v dozorové působnosti České obchodní inspekce. Se zájmem o nákup přes internet narostlo také množství spotřebitelských podnětů, které se týkaly především reklamací, odstoupení od smlouvy a dále kvality výrobků, resp. dodání výrobků v jiné než očekávaní kvalitě.
Nedostatky, které byly zjištěny při kontrolách internetových obchodů, spočívaly zejména v neuvedení důležitých informací nezbytných pro odstoupení od kupní smlouvy. Dále také neinformování o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění reklamace spolu s údaji o tom, kde lze reklamaci uplatnit. Internetoví prodejci také v mnoha případech neinformovali o možnosti mimosoudního řešení spotřebitelských sporů. U některých e-shopů chyběly řádné informace o výrobcích z hlediska jejich deklarovaných vlastností a doporučených způsobů bezpečného použití. Velmi často se jedná o tytéž internetové obchody, které ČOI již v minulosti kontrolovala a u nichž zjistila, že zákonem stanovené povinnosti nedodržují.
ČOI v rámci cílení kontrol využívá vlastní monitoring e-shopů, v rámci kterého jsou ke kontrole vybíráni prodávající, jejichž webové stránky vykazují znaky možného porušování právních předpisů, ale i četné podněty spotřebitelů.
Zjištěná porušení
Inspektoři ČOI nejčastěji zjistili porušení zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele. Jednotlivá ustanovení byla porušena celkem v 1 634 případech.
• v 616 případech bylo kvalifikováno porušení zákazu používání nekalých obchodních praktik. Z tohoto počtu bylo:
• v 343 případech zjištěno porušení ustanovení § 4 v návaznosti na ustanovení § 5 odst. 1, 2, 3, týkajícího se klamavého konání
• v 262 případech bylo zjištěno porušení ustanovení § 4 v návaznosti na ustanovení § 5a odst. 1, 2, řešící klamavá opomenutí
• v 10 případech bylo kvalifikováno porušení ustanovení § 4 odst. 1, 4
• v 1 případě se jednalo o porušení ustanovení § 5b, agresivní obchodní praktika
• ve 429 případech obchodník porušil povinnost informovat spotřebitele o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění reklamace spolu s údaji o tom, kde lze reklamaci uplatnit (§ 13)
• ve 389 případech obchodník neinformoval spotřebitele o subjektu mimosoudního řešení spotřebitelských sporů (§14)
Porušení dalších ustanovení zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele bylo zjištěno v menším rozsahu.
Dále obchodníci (v 18 případech) nedodrželi zákon č. 65/2017 Sb., o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek. Nejčastěji, ve 13 případech, prodejce nevyloučil prodej tabákových výrobků, kuřáckých pomůcek, bylinných výrobků určených ke kouření a elektronických cigaret osobám mladším 18 let prostřednictvím komunikace na dálku.
Česká obchodní inspekce na základě zjištěných porušení právních předpisů ve sledovaném období pravomocně uložila celkem 637 pokut v hodnotě 5 324 300 Kč.
Nejvyšší pokutu, ve výši 200 000 Kč, uložila v roce 2020 ČOI pravomocně za nedostatky zjištěné při kontrole (započaté v roce 2018) u společnosti Deal Extreme Czech s.r.o., která se na svých webových stránkách www.ttop.cz dopustila mimo jiné nekalých obchodních praktik spočívajících v uvedení podstatných informací o právu na odstoupení od kupní smlouvy nejasným a nejednoznačným způsobem. Firma také nezajistila, aby u výrobku zakoupeného prostřednictvím webových stránek www.ttop.cz byly uvedeny návodu informace o použití, údržbě a nebezpečí v českém jazyce, přestože to bylo u konkrétního výrobku nezbytné. Dále například neinformovala spotřebitele řádně o podmínkách a způsobu uplatnění práv z vadného plnění, tedy „reklamaci“ zboží, a nevydala na žádost spotřebitele doklad o zakoupení.
Pokuta ve výši 100 000 Kč byla pravomocně uložena společnosti Turbado.cz s.r.o. provozující www.czechcom.cz mimo jiné za to, že internetový obchod neuvedl před vložením zboží – elektrokoloběžky v ceně 11 866 Kč – do nákupního košíku a před vyplněním kontaktních údajů podstatnou informaci, že využitím jí nabízené služby „Genius zdarma“ (prodloužení záruky na 27 měsíců) dochází automaticky k pronájmu výrobku, nikoli k jeho zakoupení, tzn. že si spotřebitel výrobek pouze pronajímá, ale nekupuje.
Stejně vysoká pokuta, tedy 100 000 Kč, která nabyla právní moci v roce 2020, byla uložena za porušení zjištěná při kontrolách provedených již v roce 2019, a to společnosti Youuu s.r.o., která na e-shopu www.rajpradla.cz prodávala zboží, následně se dopustila porušení zákona tím, že opakovaně nekomunikovala s mimosoudním řešením spotřebitelských sporů ČOI (spotřebitelé se opakovaně obraceli na mimosoudní řešení sporů s tím, že jim uhrazené zboží nebylo dodáno); přestože následně bylo společností přislíbeno vrácení peněz, ani do dne podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporu ze strany spotřebitele k němu nedošlo. Dále společnost neumožnila z důvodů místa bydliště spotřebiteli provést objednávku na svých internetových stránkách www.rajpradla.sk. Jedná se o tzv. geoblocking.
Česká obchodní inspekce v roce 2020 přidala na seznam rizikových webů (www.rizikove.cz) každý den jednu novou internetovou stránku (celkem 366), před kterou spotřebitele varuje především z důvodu nedodržování některých zákonných povinností a obtížné vymahatelnosti spotřebitelských práv.