České a slovenské banky patří podle Softec ve využití smartphone bankingu ve srovnání se zahraničím k lepšímu průměru. Vyplývá to ze studie společnosti Softec o budoucnosti bankovních distribučních kanálů v České republice a na Slovensku.
Studie říká, že ten nejnovější z nich, smartphone banking, začnou banky skutečně efektivně využívat ke komunikaci s klienty až za několik let. Naproti tomu internet banking se postupně přizpůsobí konkrétnímu uživateli. Tradiční kanály jako pobočky nebo bankomaty nezaniknou, budou se dál rozvíjet.
Největší rozvoj v současné době zaznamenává již zmíněný smartphone banking. Řada českých a slovenských bank uvedla tuto službu na přelomu roku 2011 a 2012.
Jeho hromadné zavádění nápadně připomíná dřívější psychózu s internet bankingem. Chytrý telefon ale umí mnohem víc, než domácí počítač. Jeho potenciál však zatím není zdaleka využit. Předpokládáme, že jej banky dokážou ke komunikaci s klienty skutečně efektivně využívat až za několik let. I proto si myslíme, že noví hráči na trhu budou mít šanci se prosadit.
Michal Kubáň, ředitel Softec CZ, k tomu dodává: „České a slovenské banky patří ve srovnání se zahraničím k lepšímu průměru. Většina z nich však zatím u smartphone
bankingu nabízí spíše základní funkce jako je přístup k výpisům z účtu, zadávání platebních příkazů, kalkulátory poplatků, nalezení nejbližšího bankomatu nebo přehled kurzů.“
Budoucí trendy Studie dále upozorňuje na tři trendy, kterým se české a slovenské banky 1) navázat se zákazníkem osobnější, emocionálnější vztah; umožní jim to 2) změnit svůj přístup k novým modelům – aby mohly klientům poskytovat 3) a mnohem intenzivněji spolupracovat s nefinančními institucemi, aby |
Podle Kubáně by ale banky také mohly brzy nabídnout možnosti aktivnější správy účtu a větší integrace služeb – například možnost zažádat si o kartu, úvěr, změnit si limit, případně si přehledně spravovat vlastní investice nebo si sjednat osobní schůzku na pobočce. Na druhou stranu české a slovenské aplikace smartphone bankingu jsou prý nyní velmi přehledné, rychlé a graficky přitažlivé.
Tlak na banky
Smartphone banking bude mít brzy většina bank. Ne každá však řeší jeho začlenění do své strategie. Bankám nebude stačit ho pouze umožnit, budou muset velmi precizně zapracovat novou distribuční cestu do celkové strategie prodeje produktů.
Díky lokalizačním schopnostem chytrých telefonů se nabízí využití pro nejrůznější partnerství s obchodníky. Dá se očekávat, že důraz bude kladen na lepší komunikaci s klientem. To naznačuje již vznik privátních sekcí všech hlavních bank. Nevylučujeme, že by mohla vzniknout nová banka primárně postavená na smartphone bankingu a doplněná ostatními kanály.
Roman Janota, ředitel divize telekomunikace a bankovnictví společnosti Softec to komentuje slovy: „V zahraničí jsou ve smartphone bankingu nejdál ve Skandinávii, Německu a Spojených státech. Tam už je dnes běžné prostřednictvím telefonu sledovat stav hypotéky, nasnímat si složenku nebo šek a ten nechat proplatit. Využívají se k tomu nejen nám již známé QR kódy, ale také bezkontaktní NFC technologie.“
Výhledově dominantní kanál
Podle Softec se dá očekávat, že se v Česku a na Slovensku smartphone banking postupně stane primárním komunikačním kanálem bank. Nasvědčuje tomu i světový vývoj, kdy vše směřuje k tomu, že chytrý telefon nahradí nejen peněženku a plastové karty, ale bude poskytovat i takové informace jako je biometrie nebo stav ovzduší v nejbližším okolí.
Oproti počítačům je navíc problém s jeho bezpečností menší. Chytrý telefon se těžko nabourává, samozřejmě pokud to klient hackerovi sám neumožní tím, že si stahuje neověřené aplikace, ke kterým neexistují hodnocení nebo zkušenosti ostatních uživatelů. Nicméně, s rostoucím významem chytrých telefonů budou růst i rizika, proto se poskytovatelé bezpečnostního software touto problematikou aktivně zabývají.