Dopravní mobilita budoucnosti – to nejsou jen samořiditelná auta, ale celý ekosystém navzájem propojených řešení, která vedou k bezpečnější a plynulejší dopravě ve městech. Právě ten plánují Magistrát města Plzně, Plzeňské městské dopravní podniky a Správa informačních technologií města Plzně společně se svými partnery – společnostmi O2 Czech Republic, INTENS Corporation, Škoda Transportation, Škoda Digital a Západočeskou univerzitou. Jejich zástupci včera podepsali memorandum o vzájemné spolupráci s cílem vytvořit z Plzně do roku 2027 centrum pro chytrou mobilitu a živou laboratoř pro testování autonomního řízení.
Živá laboratoř díky 5G
Díky programu 5G pro 5 měst, do kterého je Plzeň aktivně zapojená a kde je O2 technologickým partnerem Ministerstva průmyslu a obchodu, začal operátor již v loňském roce pokrývat město sítěmi 5G. „Naše 5G strategie není jen o stavbě vysílačů, ale hlavně o reálných aplikacích, které mohou zlepšit život lidem a pomoct průmyslu,“ říká Petr Očko, náměstek ministra průmyslu a obchodu, a dodává: „Česko bylo a je průmyslovou zemí, a klíčové pro nás proto musí být, abychom nezaspali a včas investovali do jeho digitální transformace. Soustředit se přitom musíme nejen na průmysl jako takový, ale i na mobilitu, dopravní systémy nebo řízení dopravy a další prvky chytrých měst a obcí, které dokážou zlepšit kvalitu života lidí, kteří v nich žijí nebo tam denně dojíždí za prací.“
V Plzni by tak měla vzniknout unikátní živá laboratoř, která bude v reálném prostředí testovat nejrůznější modely chytré dopravy. „Obyvatelé a návštěvníci našeho města se tak jako první v Česku budou moct setkat s ojedinělým ekosystémem propojujícím chytré tramvaje, křižovatky, zastávky nebo dokonce celou chytrou ulici. Přidat by se měly i vozy integrovaného záchranného systému,“ vysvětluje Vlastimil Gola, radní pro Smart City z plzeňského magistrátu.
Chytrá tramvaj na chytré trati
Nové tramvaje pro Plzeň vyvíjí Škoda Transportation. Moderní vůz bude vybaven širokým spektrem senzorů, které sledují trať a potenciální překážky. Do vozu bude nainstalovaná také jednotka umožňující C2X komunikaci, kterou O2 úspěšně otestovalo v rámci evropského projektu C-Roads. „Díky vozidlové jednotce dokáže tramvaj prostřednictvím hybridní komunikace ITS G5 a mobilní 5G sítě komunikovat s ostatními prvky na její trase. Řidiče upozorní například na práce na silnici či blížící se vozidlo IZS a dokáže zajistit prioritní průjezd frekventovanou křižovatkou,“ říká Martin Volný, jednatel společnosti INTENS Corporation, která v rámci projektu C-Roads testovala C2X systémy v Plzni a bude zde zodpovídat i za rozvoj chytré mobility. Cestujícím tak zajistí vyšší bezpečnost i zpřesnění jízdních řádů, Plzeňským městským dopravním podnikům pak možnost daleko lépe plánovat kapacity a snižovat intervaly tramvajové dopravy. V následujících fázích by měly být do nové tramvaje postupně přidávány další čidla v podobě kamer, lidarů a radarů, které dokážou reagovat na pohyb rychleji než lidský mozek, čímž by přispěly k vyšší bezpečnosti chodců i cestujících.
„Do roku 2027 plánujeme otestovat v Plzni provoz plně autonomní tramvaje,“ vysvětluje Roman Zarzycký, 1. náměstek primátora a předseda představenstva Plzeňských městských dopravních podniků. K podobnému kroku přistoupili například v německé Postupimi, kde úspěšně testují robotické tramvaje už od roku 2018. „Na rozdíl od autonomních aut má autopilot v tramvaji mnohem jednodušší práci. Pohybuje se po stále stejné trase, se kterou průběžně komunikuje pomocí senzorů, a nemusí řešit tolik proměnných, které by do řízení vstupovaly. Zkušenosti ze zahraničí potvrzují, že díky omezení lidské chyby je doprava skutečně bezpečnější a plynulejší,“ dodává Roman Zarzycký.
Na rozvoji chytré mobility v Plzni se bude podílet také Západočeská univerzita. V okolí jejího kampusu na Borských polích, kde se už nyní díky pokrytí od O2 využívají sítě páté generace, vznikne pro testování Chytré tramvaje živý polygon.