V současnosti je do EET zapojeno zhruba 191.000 podnikatelů.
V lednu vyprší platnost 15.629 pokladních certifikátů k elektronické evidenci tržeb (EET), které byly generovány v počátcích zavádění EET koncem roku 2016 a začátkem roku 2017. Upozornila na to dnes v tiskové zprávě finanční správa. Dotčení podnikatelé by si tak měli vygenerovat nový certifikát, protože po vypršení platnosti původního jim nepůjdou zaevidovat tržby a vystavují se sankcím. V listopadu skončila platnost zhruba 38.000 certifikátů a v prosinci asi 10.000. Podle údajů na internetových stránkách k EET je v současnosti vydáno 411.164 certifikátů.
Podle správy není třeba čekat na vypršení platnosti certifikátu, protože nový lze získat kdykoli dříve a výměna je bezplatná. „Výměna certifikátů trvá jen několik minut a poplatníci ho mohou učinit z pohodlí domova nebo kanceláře. Výměna je však nezbytná pro bezproblémovou evidenci tržeb,“ uvedla generální ředitelka Finanční správy Tatjana Richterová.
„Podnikatelé by si měli dát velký pozor. Pokud totiž neaktualizují certifikát včas a platba se jim podepíše neplatným certifikátem, nebude evidována správně. Podnikatelům pak hrozí stejné pokuty, jako by tržbu neevidovali vůbec,“ řekl ČTK výkonný ředitel společnosti Storyous Igor Třeslín. Proto důrazně doporučuje nenechat výměnu certifikátu na poslední chvíli nebo až po termínu. Případné sankce a další komplikace za to určitě nestojí, podotkl.
Vydané pokladní certifikáty mají platnost tři roky. Datum ukončení platnosti certifikátu zjistí podnikatelé přímo v aplikaci EET. Podnikatelé také mohou využít službu upozornění na konec platnosti certifikátu. K tomu stačí podle správy v aplikaci k EET zadat kontaktní e-mailovou adresu. Na tu budou podnikatelům zaslány postupně tři e-maily s upozorněním o blížícím se konci platnosti konkrétního pokladního certifikátu.
První vlna EET, která se týkala hotelů a restaurací, odstartovala začátkem prosince 2016. Druhá, která se týkala obchodníků, pak začala v březnu 2017. Prostřednictvím certifikátu systém finanční správy identifikuje daného poplatníka. Podnikatel přitom může mít jeden certifikát pro všechna svá pokladní zařízení, ale i více certifikátů pro každou svou provozovnu nebo pro každé pokladní zařízení.
Nový certifikát lze vygenerovat ve webové aplikaci Elektronická evidence tržeb na Daňovém portále. Podnikatelé mají k dispozici na internetu podrobný návod.
V současnosti je do EET zapojeno zhruba 191.000 podnikatelů. Ti za dobu trvání EET zaevidovali zhruba 12,7 miliardy tržeb.