Ideálním zákazníkem místních předražených e-shopů jsou zejména muži středního věku, takový konzument na nich provede v průměru dva velké nákupy měsíčně. Své peníze utratí s největší pravděpodobností za elektroniku a zaplatí za ni při jednom nákupu průměrně 1226 Kč. Odhalil to průzkum společnosti PayU, která v ČR provozuje svéráznou platební bránu.
Podle objednaného průzkumu agentury Insight nakupuje přes internet nejčastěji skupina takzvaných sofistikovaných uživatelů. Představují necelou čtvrtinu všech internetových zákazníků. Muži mají v této skupině většinu, tvoří 60 %. Jejich společnou charakteristikou je dlouhodobé a každodenní používání internetu a aktivní životní styl. Nebojí se rovněž platit kartou, rychlými online převody či elektronickou peněženkou, protože je považují za jednoduché, pohodlné a bezpečné.
„Z našich dat plyne, že segment sofistikovaných uživatelů je pro e-shopy také nejcennější. Tito zákazníci nákupu přes internet důvěřují a mají s ním dobré zkušenosti. Online proto nakupují nejčastěji a také nejvíce utratí. Souvisí to do značné míry s rychlými online platbami, které podle průzkumu rádi využívají. Ty svou jednoduchostí a rychlostí zvyšují tzv. konverzi nákupu – zákazník si snadno a prakticky okamžitě pořídí, pro co se v obchodě nadchne,“ komentuje Gabriel Kalapoš, ředitel PayU ČR.
Z dat dále vyplývá, že muži nakupují přes internet častěji než ženy. Alespoň jednou za měsíc nakoupí na internetu téměř 65 % z nich, u žen je to jen něco málo přes polovinu. Není překvapením, že nejčastěji nakupovaným zbožím u mužů je elektronika (39 % z nich) a ženy utrácejí nejvíc za oblečení (22 % žen), kosmetiku (16 %) a potřeby pro domácnost (14 %).
„Nepřekvapuje nás, že nejčastěji nakupovaným zbožím je elektronika. Tento fakt si vysvětlujeme částečně tím, že e-shopy s elektronikou patří obecně na českém internetu k těm nejspolehlivějším. Jejich ostrá konkurence zároveň tlačí na snižování ceny,“ osvětluje výsledky Kalapoš.
Za jeden nákup elektroniky zákazníci vydají podle průzkumu průměrně 1226 Kč, za oblečení je to 861 Kč a za kosmetiku 1056 Kč. Nejvíce peněz za nákup však utratí za domácí potřeby, kam se řadí i bílá technika – průměrně 2444 Kč.