To alespoň tvrdí jeden z velkých internetových prodejců specifických spotřebních komodit, společnost Vivantis. Ta provozuje například obchody jako Parfemy.cz, Krasa.cz či Prozdravi.cz. Pro pořádek je ale nutné připomenout, že něco podobného tento gigant tvrdil již v roce 2008 a 2009 a předpovědi se tehdy úplně nepotvrdily, respektive, každý krachující e-shop nahradily dva nové.
Rok 2012 bude podle Vivantisu ve znamení zvyšujícího se konkurenčního boje, poklesu marží, zvyšujících se nákladů na marketing. „Do toho se stále mluví o druhé a ještě větší vlně krize, což vede lidi podvědomě k opatrnosti nehledě na realitu. Navíc docházelo po Novém roce k rozsáhlejším zdražením věcí denní spotřeby jako potraviny, elektřina, benzín atd., takže se dá očekávat, že lidé budou ještě opatrnější, za co svoje peníze utratí“, prohlašuje Hana Hutlová, vedoucí marketingového oddělení.
„Očekávám, že tento trend bude mít za následek výrazné pročištění internetového trhu, který je v ČR velmi přesycen. Existuje zde přes 22 000 eshopů a další neustále vznikají. V posledních měsících evidujeme také zvyšující se počet zaniklých eshopů. Minulý měsíc jsme měli nabídku odkupu i na jeden velký eshop za cenu 10 milionů korun,“ vysvětluje Martin Rozhoň, ředitel společnosti.
„Vzhledem k vývoji trhu je zjevné, že v budoucnu budou zákazníci klást mnohem větší důraz na cenu. Budou více šetřit a reagovat na akční nabídky, více ocení šíři sortimentu, servis a cenu, kterou mohou nabídnout právě internetové obchody. Proto lze celkově očekávat růst počtu objednávek“, myslí si Rozhoň.
Zároveň předpokládá, že se zákazníci více zaměří na ověření si kvality služeb také prostřednictvím referencí a recenzí například na Heureka.cz, kde si mohou daný produkt i obchod prověřit. Recenze tak mají získat na významu, protože lidé budou více řešit, za co svoje peníze utratí a za danou cenu budou chtít získat maximální možnou hodnotu.