Vládní novelu, podle které by se lidé mohli od příštího roku začít prokazovat digitální podobou osobních průkazů, posunula dnes Sněmovna do závěrečného kola schvalování. Digitální stejnopisy dokladů, prozatím pro české úřady a instituce, by měly být podle předlohy dobrovolné. Fyzické průkazy nenahradí. Nebude je možné použít ani pro dálkové prokazování totožnosti. Úpravy novely navrhl pouze vicepremiér pro digitalizaci Ivan Bartoš (Piráti).
Spuštění projektu digitálních dokladů by podle vlády mělo státní správu vyjít zhruba na půl miliardy korun, roční provozní náklady odhaduje kabinet na 50 milionů korun. Podle opozičního hnutí ANO se počáteční náklady pro všechny instituce vyšplhají na půldruhé miliardy korun.
K prokazování digitálním dokladem má být podle novely nutná aplikace v mobilním telefonu, kterou vypracuje Digitální informační agentura (DIA). Bartoš navrhl, aby poskytovatelem elektronické aplikace pro ověřování mohly být s ohledem na své potřeby také jiné státní instituce, například policie a celní správa, které k tomu dostanou od agentury akreditaci. Podle Bartoše to pomůže při zavádění unijní elektronické peněženky.
Lidé podle předlohy prostřednictvím aplikace pošlou požadavek na identifikaci, prokážou se přitom bankovní identitou nebo jiným způsobem elektronického ověření totožnosti. Aplikace vygeneruje kód, který si ověřující úřad, například policie nebo pošta, zkontroluje ve vlastní čtecí aplikaci.
Novela předpokládá, že digitální stejnopis bude mít stejné právní účinky jako originální doklad. Nebude možné ho vystavit bez existence fyzického průkazu a nebudou v něm obsaženy žádné údaje nad rámec fyzického dokladu. Lidé si budou moct sami vybrat, zda se budou prokazovat běžným dokladem, nebo digitálně. Státní správa bude mít povinnost přijímat obě varianty průkazů. Bartoš upozornil, že digitální doklady nebude možné využívat k cestám do zahraničí, v takovém případě bude nadále nutný standardní občanský průkaz. Za zneužití digitálního dokladu by podle Bartošova návrhu hrozila pokuta až 10.000 korun.
Zákon má nabýt účinnosti 1. ledna příštího roku, povinnost přijímat digitální verze průkazů má nabíhat postupně. Od začátku roku by je měly přijímat orgány ústřední státní správy, od července kraje. V roce 2025 by se povinnost rozšířila na všechny zbývající správní orgány, včetně ambasád.
Novela, o níž by Sněmovna mohla rozhodnout příští týden, podle vlády přispěje k digitalizaci veřejného sektoru. Kabinet v návrhu poukazuje na to, že digitální stejnopisy už se běžně užívají v soukromé sféře, zmiňuje jako příklad digitální verze fyzických platebních karet.