Administrativa amerického prezidenta Joea Bidena oznámila, že plánuje zakázat prodej antivirového softwaru ruské společnosti Kaspersky Lab ve Spojených státech. Zjistilo se, že vliv Moskvy na tuto firmu představuje významné riziko, uvedla podle agentury Reuters ve čtvrtek ministryně obchodu Gina Raimondová. Společnost Kaspersky popřela, že by se zapojila do jakékoliv činnosti ohrožující bezpečnost USA.
„Rusko ukázalo, že má kapacitu a… záměr využívat ruské společnosti jako je Kaspersky ke shromažďování a využívání jako zbraní osobních informací Američanů,“ prohlásila Raimondová. Reuters dále cituje nejmenovaný zdroj, podle něhož by privilegovaný přístup softwaru k počítačům mohl umožnit ukrást citlivé informace z amerických počítačů nebo do nich instalovat malware, tedy škodlivý software, a zadržovat kriticky důležité aktualizace.
„Společnost Kaspersky už obecně nebude moci, mimo jiné aktivity, prodávat svůj software ve Spojených státech nebo poskytovat aktualizace už používaného softwaru,“ uvedlo ministerstvo obchodu podle stanice BBC. Ta podotkla, že nové prodeje softwaru budou omezeny do 30 dnů od oznámení zákazu a aktualizace od 29. září.
Společnost Kaspersky uvedla, že má v úmyslu využít legálně dostupné možnosti k boji proti zákazu a popřela, že by se zapojila do jakékoli činnosti ohrožující bezpečnost USA. Firma podle Reuters už dříve ujišťovala, že je soukromě spravovanou společností bez vazeb na ruskou vládu.
Kaspersky je dlouhodobě cílem amerických regulačních úřadů, podotkla BBC. V roce 2017 ministerstvo vnitřní bezpečnost nařídilo všem civilním vládním organizacím USA, aby odstranily do 90 dní ze svých počítačových sítí antivirový produkt Kaspersky Lab kvůli údajným vazbám na ruskou rozvědku. Stanice ABC News s odkazem na americké činitele píše, že podle ruských zákonů má vláda v Moskvě plný přístup k systémům společnosti Kaspersky a tím pádem i k datům jejích zákazníků.
Nadnárodní firma Kaspersky sídlí v Moskvě a pobočky má ve 31 zemích po celém světě, podotkla BBC, podle níž služby firmy využívá více než 400 milionů uživatelů a 270.000 firemních klientů ve více než 200 zemích.