Americké ministerstvo obchodu navrhuje zakázat ve Spojených státech čínský software a hardware v propojených vozidlech. Tedy v takových autech, která jsou vybavena technologiemi umožňujícími komunikaci s jinými vozidly, infrastrukturou, cloudovými systémy a sítěmi. Důvodem jsou obavy o národní bezpečnost. Navrhovaný krok by fakticky znemožnil vstup téměř všech čínských automobilů na americký trh, upozornil server televize CNBC.
Plánované nařízení by v příštích letech mělo americké a další velké výrobce aut rovněž donutit, aby z vozidel ve Spojených státech odstranili důležitý čínský software a hardware.
Vláda prezidenta Joea Bidena vyjádřila vážné obavy ze shromažďování údajů o amerických řidičích a infrastruktuře čínskými společnostmi prostřednictvím propojených vozidel, ale také z možné manipulace s vozidly připojenými k internetu a navigačním systémů ze zahraničí. Bílý dům už v únoru nařídil potenciální nebezpečí prošetřit.
Zákazy by také zabránily čínským automobilkám testovat samořízené automobily na amerických silnících. Vztahovat by se mohly i na automobilový software a hardware vyráběný dalšími konkurenty ze zahraničí, včetně Ruska.
Ministryně obchodu Gina Raimondová uvedla, že software vytvořený v zahraničí může být použit ke sledování a že může být ovládán na dálku. To ohrožuje soukromí a bezpečnost Američanů na silnicích. „V extrémní situaci by zahraničí protivník v jeden okamžik mohl odstavit nebo převzít kontrolu nad všemi svými vozidly provozovanými ve Spojených státech, což by způsobilo havárie a zablokování silnic,“ uvedla Raimondová.
Zvažované opatření znamená významnou eskalaci amerických restrikcí na čínská auta, software a komponenty. Raimondová dodala, že do USA se dováží poměrně málo osobních a lehkých nákladních aut čínské výroby, je však potřeba jednat dříve, než budou dodávky aut a komponent z Číny nebo Ruska běžné a rozšířené v americkém automobilovém sektoru.
Téměř všechny novější osobní a nákladní vozy lze považovat za propojené s palubním síťovým hardwarem, který umožňuje přístup k internetu a sdílení dat se zařízeními uvnitř i vně vozu.
Návrh počítá s tím, že by zákaz softwaru vstoupil v platnost v modelovém roce 2027 a zákaz hardwaru v modelovém roce 2030 nebo v lednu 2029. Ministerstvo obchodu nyní dává veřejnosti 30 dní na to, aby se k návrhu vyjádřila, a doufá, že se mu podaří ho dokončit do 20. ledna. Pravidla by se vztahovala na všechna silniční vozidla, netýkala by se zemědělských a důlních vozidel, která se nepoužívají na veřejných komunikacích.