Dvě třetiny malých a středních firem nelze prodat za jejich reálnou cenu, jejich hodnotu snižuje neproduktivní řízení, uvádí analýza ApuTime.
Až 75 % malých a středních firem by se dostalo do provozních problémů, pokud by jejich management nebyl k dispozici déle než týden. Hlavním důvodem je absence automatizovaných procesů řízení firmy, které by zajistily její chod i v době jejich nepřítomnosti. V případě prodeje takových firem by to jejich hodnotu snížilo až o desítky procent. Vyplývá to z analýzy společnosti ApuTime, která se zabývá měřením a zvyšováním produktivity práce. Analýza zahrnuje 267 tuzemských společností různých velikostí a zaměření.
Analýza produktivity práce dále odhalila, že zejména majitelé menších firem věnují 50 % času administrativě a mikromanagementu a pouze 10 % strategickému rozvoji firmy či rozvoji zakázek (40 %).
„Majitelé či top manažeři zastávají řadu rolí současně, jejich přítomnost je třeba i u banálních rozhodnutí. Běžný provoz firmy se bez jejich přítomnosti v podstatě neobejde. To, že problém závislosti existuje, naplno prozradí až delší dovolená nebo nemoc, což se loni ukázalo i kvůli pandemii covid-19. V případě prodeje firmy se to pak odráží v její hodnotě,“ shrnuje Petr Pavlita, jednatel společnosti INVEST FORUM, která se zabývá zprostředkováním prodeje firem.
Neproduktivní práce spojená s absencí automatizovaných procesů podstatně snižuje cenu firem v okamžiku jejich prodeje. „Prodejní cenu to může srazit až o desítky procent, v některých případech to může udělat firmu i neprodejnou,“ říká Martin Lonský, ředitel společnosti ApuTime, která se zabývá měřením a zvyšováním produktivity práce za pomoci nástrojů umělé inteligence.
Až 80 % rozhodnutí lze učinit nezávisle na top managmentu
Nízká produktivita práce managementu je typickým nešvarem majitelů firem, kteří vybudovali své podnikání ze skromných začátků. Strach z rozhodování bez jejich osobní participace i ztráty kontroly nad každodenním životem firmy znemožňují firmě růst, připravit ji k prodeji či přenechat nové generaci manažerů.
Převedení aktivit firmy do procesů je jedinou možností, jak firmu dále rozvíjet. „Až 80 % rozhodnutí mohou automaticky provádět osoby s odpovídající kompetencí. Topmanažeři řeší pouze výjimečné situace a mohou se soustředit na rozvoj firmy,“ dodává Martin Lonský, majitel společnosti Aputime.
Hodnotu firmy zvyšuje umělá inteligence, která organizuje čas
Trendem je využívání umělé inteligence pro automatizaci rutinních činností s důrazem na řízení času lidí při práci. Běžné nástroje pro plánování času si totiž nedokážou poradit s obvyklými nešvary: nejsme schopni vidět dál než několik kroků dopředu, ztrácíme ze zřetele požadovaný výsledek, manažeři upřednostňují svůj čas před časem týmu.