Nově vznikající místa pak budou vysoce specializovaná, manažerská, ale také základní.
Z celosvětového průzkumu společnosti Gartner provedeného mezi více než třemi tisíci CIO a IT ředitelů vyplývá, že 25 % organizaci již v nějaké podobě nasadilo umělou inteligenci (AI), nebo má plány tak v učinit v nejbližší budoucnosti – to je o deset procentních bodů více než v roce 2015.
„Nyní je ten správný čas začít experimentovat a zkoušet nové koncepty,“ uvedl v této souvislosti Magnus Revang, ředitel výzkumu v Gartneru. „Neexistuje nic jako osvědčená praxe, jen rodící se praxe.“
Aby projekty AI uspěly, musí ředitelé IT/CIO vytýčit jejich dlouhodobě zaměření. To mohou podle Gartneru provést například tak, že zváží tři možné způsoby využití AI:
Jak může AI změnit či rozšířit stávající služby
Jak by bylo možné změnit stávající služby podniku, aby se pro AI hodily
Jaké nové služby lze vytvořit (které by bez AI nebyly možné)
Příklady úspěšného nasazení AI se objevují zejména v oblasti rozšíření stávajících služeb. AI zde může mít zásadní dopad bez rozsáhlých investic.
Analytici Gartner předpovídají, že v roce 2018 vytvoří AI nové příjmy v objemu 200 miliard dolarů a 768 tisíc pracovních pozic (celosvětově). AI bude také zvyšovat produktivitu, ve stejném roce ale díky ní zanikne 943 tisíc pracovních míst.
„Bude se ale jednat jen o přechodné období do roku 2020, kdy AI vytvoří 2,3 milionu pracovních míst a eliminuje jich zároveň jen 1,8 milionu,“ dodává Helen Poitevinová, ředitelka výzkumu v Gartner. Nejčastěji zanikajícími pozicemi budou ty vyžadující menší znalosti často zaškolované až přímo na pracovním místě. Nově vznikající místa pak budou vysoce specializovaná, manažerská, ale také základní a vyžadující nízkou specializaci. „Úkony, které budou provádět zaměstnanci, budou jednoduše ty, které algoritmy nezvládají dobře.“