Operátor T-Mobile včera po nedělním kybernetickém útoku obnovil všechny zasažené systémy a postupně se vrací k plnému provozu. Zákazníci ode dneška podle operátora pocítí omezení služeb jen výjimečně, například při možném zpoždění dodávky některých zařízení. Uvedla to mluvčí Zuzana Svobodová.
T-Mobile CR, stejně jako sesterský Slovak Telekom, se v neděli potýkal s rozsáhlými výpadky svých služeb. Zákazníci měli problémy s mobilními daty i voláním, nemohli se dovolat na zákaznickou linku, dostat na web firmy nebo spustit aplikaci. V pondělí se firmě podařilo volání či mobilní služby obnovit.
Útok byl podle mluvčí odhalen v rané fázi, a proto se předešlo větším škodám. „Obnově a forenznímu vyšetřování se od útoků nepřetržitě věnuje téměř 100 lidí, podle současných zjištění vyšetřovacího týmu nebyla data zákazníků ani zaměstnanců ohrožena,“ dodala Svobodová. Společnost podle ní zvažuje podání trestního oznámení.
T-Mobile je s 6,3 milionu zákazníků největším mobilním operátorem na trhu a svou sítí páté generace pokrývá 21 procent obyvatel ČR. Firma patří do mezinárodní skupiny Deutsche Telekom.
Kybernetickým útokům čelí soukromé firmy, státní instituce, nemocnice i média. Podle bezpečnostní firmy Check Point bylo Česko v dubnu na pátém místě v Evropě mezi zeměmi, které byly nejčastěji terčem kybernetických útoků. Zatímco jedna česká organizace čelila v průměru 1800 kyberútokům za týden, evropský průměr se pohybuje okolo hranice 1100 útoků. V květnu postihl masivní a velmi sofistikovaný kyberútok Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).