Data jsou uložena v Národním dopravním informačním centru ŘSD a mohou je bezplatně využívat např. dopravní inženýři a vývojáři aplikací.
Více než 150 000 aut se zapojilo do systému pro získávání aktuálních informací o hustotě provozu na českých silnicích. Údaje z něj se budou využívat například při vývoji aplikací usnadňujících dopravu, navigaci, správu vozových parků firem či zákaznický servis. Dnes o tom informovalo ministerstvo dopravy. Systém je nyní v testovacím provozu.
„Lidé se díky využití těchto informací ve svých aplikacích například dozvědí, jak je plynulá doprava na modernizované D1, či o délce kolony a době zpoždění v ní nebo na hlavních průjezdech měst,“ uvedl ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO).
Pětiletý projekt ministerstva dopravy a Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) shromažďuje a využívá data ze zapojených takzvaných plovoucích vozidel. Anonymizované informace se pravidelně aktualizují v minutových intervalech.
Systém by podle ministerstva měl přispět ke zlepšení bezpečnosti a plynulosti dopravy a také k jejímu efektivnějšímu organizování. Shromážděná data lze využít při řízení a ovlivňování provozu. „Věříme, že díky využívání plovoucích aut dojde ke zrychlení a zpřesnění informace putující směrem k veřejnosti, ale i dopravním systémům ŘSD či odběratelům na datovém rozhraní,“ uvedl ředitel ŘSD Radek Mátl.
Systém se může využívat například při hodnocení bezpečnosti silnic či dopadu uzavírek, pro výpočet ekonomických ztrát z kolon, k analýze chování účastníků provozu při různých dopravních opatřeních včetně dopadů na životní prostředí nebo sledování vlivu nových dopravních staveb.
Systémem jsou pokryty dálnice, silnice první a druhé třídy, vybrané úseky silnic třetí třídy a hlavní průjezdy velkých měst. Celkem jde o 30.000 úseků.
Data, která jsou uložena v Národním dopravním informačním centru ŘSD, mohou bezplatně využívat například dopravní inženýři, vývojáři aplikací a další zaměstnanci zabývající se dopravou z veřejného i soukromého sektoru.
Systém se v současnosti kalibruje. „Cílem je nastavit systém tak, aby jeho výstupy odpovídaly realitě jak ve městech, tak i mimo ně,“ uvedl garant projektu Filip Týc z ŘSD. Tvůrci jsou proto podle něj připraveni zapojit i veřejnost.