Vizitka streamovací služby Spotify, která začala fungovat před 15 lety, 7. října 2008.
– Spotify je služba pro streamování hudby, poslouchání základní verze je podmíněné připojením k internetu. Využívat ji lze na počítačích i na chytrých mobilních telefonech, Spotify nabízí verzi pro všechny důležité platformy. Bezplatná varianta je zdarma, má ale několik omezení – obsahuje reklamu a písničky nelze poslouchat bez připojení k internetu. Placená verze tuto možnost nabízí, navíc poskytuje vyšší kvalitu záznamu.
– Podle údajů z letošního června dosáhl počet uživatelů Spotify 551 milionů, z toho 220 milionů jsou platící zákazníci. Počet uživatelů placených služeb, kteří vytvářejí většinu tržeb společnosti Spotify, meziročně stoupl o 17 procent. Počet platících klientů Spotify neustále strmě roste, ještě před deseti lety jich bylo zhruba pět milionů, v roce 2015 už počet platících uživatelů dosáhl 15 milionů a před pěti lety měla služba na 83 milionů platících uživatelů.
– Hudební platforma Spotify vznikla ve Švédsku, kde je i sídlo společnosti. V současnosti je služba dostupná ve 184 zemích světa. Zhruba 53 procent uživatelů je v Evropě a Spojených státech. V Česku je k dispozici od roku 2013. Spotify nabízí čtyři placené tarify, v České republice jsou cenovém rozmezí od 149 Kč do 245 Kč měsíčně.
– Uživatel Spotify – ať už využívá bezplatnou verzi, nebo má předplatné – má v současnosti přístup k více než 100 milionům skladeb, jak od prakticky neznámých interpretů, tak po ty největší hvězdy. A denně přibývají tisíce nových. Může například zvolit přesnou skladbu, album nebo umělce, služba mu ale zároveň dokáže také sama nabízet skladby podle toho, co v minulosti sám poslouchal nebo co si uložil do seznamu skladeb. K dispozici je také na pět milionů podcastů.
– Prvním umělcem, který prolomil hranici 100 milionů posluchačů za měsíc na Spotify se letos na počátku roku stal kanadský zpěvák The Weeknd, hvězda žánru R&B. Ten má také rekord nejposlouchanější písně na Spotify. Je jím song Blinding Lights, který zaznamenal od svého vydání v listopadu 2019 ohromujících téměř 3,8 miliardy přehrání.
– Společnost je také terčem kritiky, zejména kvůli údajně nízkým odměnám pro méně známé umělce. Její pojetí, kdy je možné vybírat si jen určité písně a uživateli jsou pak doporučované zejména ty podobné, může mít podle kritiků negativní vliv také na pestrost. Hovoří se také o tom, že model, kdy Spotify platí až po přehrání aspoň 30 sekund skladby, ovlivňuje i způsob psaní písniček, které tak musejí posluchače zaujmout už od samého začátku, například bez předehry.
– Podle letošního srpnového průzkumu agentur Ressolution Group a Nielsen je Spotify druhou nejpoužívanější službou pro poslech hudby v Česku za platformou YouTube. Spotify dominuje u placeného použití, v této verzi jej používá 16 procent respondentů. V nejmladší věkové kategorii 15 až 34 let službu Spotify používá 63 procent respondentů, v nejstarší nad 55 let pouze 15 procent dotázaných.
– Firma si loni stanovila za cíl zvýšit do roku 2030 počet uživatelů na jednu miliardu a dosáhnout tržeb ve výši 100 miliard dolarů (zhruba 2,2 bilionu Kč) ročně. Její loňské celoroční tržby přitom činily pouze 11,7 miliardy eur (zhruba 282 miliard Kč). První provozní zisk od svého vzniku společnost vykázala až ve čtvrtém čtvrtletí roku 2018. Společnost zaměstnává zhruba 9500 lidí.
– K největším konkurentům Spotify patří hudební streamovací služba Apple Music, která počet svých uživatelů pravidelně nezveřejňuje, ale podle odhadu měla k červnu loňského roku na 88 milionů uživatelů. Společnost Spotify také v roce 2019 obvinila firmu Apple, že ve svém obchodě zavedla podmínky, které mají potlačit konkurenty její služby Apple Music.