Společnost onsemi v nadcházejících týdnech podá žádost o investiční pobídku týkající se investice amerického výrobce čipů onsemi do rozšíření výroby v závodě v Rožnově pod Radhoštěm na Vsetínsku. ČTK to dnes řekl viceprezident a ředitel výroby rožnovského onsemi Aleš Cáb. Koncern onsemi zvažuje investici dvou miliard dolarů, tedy v přepočtu asi 46 miliard korun, do výroby čipů. Rozhoduje se, zda investici bude směřovat do svých výrobních závodů v USA, Koreji nebo v Rožnově pod Radhoštěm.
„Velmi oceňujeme jednání s českou vládou. Došlo ke změně zákona o investičních pobídkách a my aktuálně připravujeme žádost o pobídku, kterou plánujeme podat v následujících týdnech. Zároveň bude probíhat proces notifikace u Evropské komise,“ uvedl Cáb. Výši případné pobídky neuvedl.
Premiér Petr Fiala (ODS) při návštěvě rožnovského závodu loni v říjnu uvedl, že případné čipové centrum onsemi v Rožnově pod Radhoštěm je zásadní pro restart Česka i budoucnost regionu a stát se na něm musí podílet. Investice by podle Cába byla přelomová v tom, že by se do Rožnova přenesl kompletní řetězec výroby karbidu křemíku. „Je to technologie, která je unikátní a důležitá pro současné megatrendy, pro elektromobilitu a obnovitelné zdroje energie. Tyto prvky spoří v některých aplikacích až 50 procent elektrické energie,“ uvedl dříve Cáb. Pokud by onsemi rozhodl o investici do rožnovského závodu, byl by tam celý řetězec výroby až po kompletní čip. Nyní je první část výroby v USA, další část procesu je v Rožnově a výroba čipů je v Koreji.
Automobilka Škoda Auto dnes v Rožnově představila spolupráci s onsemi. „Spolupráce byla nastartována jako takový trojúhelník. V minulosti Škodovka i ostatní výrobci automobilů pracovali hlavně s dodavateli Tier 1, například Continental. Spolupráce s nimi bude pokračovat nadále, ale do trojúhelníku přibývá výrobce čipů, aby vývoj čipů a finální aplikace byla co nejefektivnější a aby informace o potřebách zákazníka se k nám dostala dříve,“ uvedl Cáb. Úrovní Tier 1 se v automobilovém průmyslu označují dodavatelé, kteří dodávají přímo výrobcům aut. Spolupráce se Škoda Auto je také signálem pro korporaci onsemi, která se rozhoduje, kam svou investici bude směřovat. „Je to určitě signál pro korporaci, že má evropské zákazníky, a je to určitě signál, proč tady investovat,“ uvedl Cáb.
S nástupem elektromobility bude potřeba více čipů. Poptávka by se měla výrazně navýšit. Ve starých autech bylo čipů několik, nejvýše vybavený elektromobil Škoda Enyaq má až 8000 čipů. „V současné době podle našich analýz je hodnota čipů v autě zhruba 600 dolarů, hodnota do roku 2030 by měla narůst až dvojnásobně,“ uvedl Jan Melichar, vedoucí zodpovědný za konektivitu v oblasti nákupu Škoda Auto. Cílem je bližší spolupráce s výrobci čipů. „Potřeba polovodičů bude narůstat, budou další legislativní požadavky, například vyšší stupeň autonomního řízení, to vyvolá vyšší potřebu na polovodiče,“ uvedl Melichar.
Škoda Auto chce mít do roku 2030 až šest elektrických modelů. „Polovodiče jsou pro nás jako výrobce automobilů zásadní hnací silou inovací. Umožňují nám nabízet zákazníkům vozy s atraktivními asistenčními systémy a jsou klíčovým faktorem naší probíhající transformace směrem k elektromobilitě,“ uvedl člen představenstva Škoda Auto Karsten Schnake.