V 1. čtvrtletí ale firma z hlediska hlavním ekonomických ukazatelů stále mírně rostla.
Světová pandemie koronaviru v posledních dvou týdnech prvního čtvrtletí výrazně ovlivnila společnost O2 Czech Republic po obchodní i provozní stránce. Došlo k výraznému útlumu aktivity obchodních kanálů v souvislosti s restrikcemi pohybu obyvatel v období nouzového stavu. To jsou, společně s výpadkem výnosů z roamingu, hlavní důvody, proč O2 dosáhlo v klíčových ukazatelích jen mírného růstu, uvádí tisková zpráva O2 komentující hospodářské výsledky.
„Naši úspěšnou strategii potvrdil téměř 12% meziroční růst provozního zisku EBITDA za první dva měsíce roku 2020. Poté, co vláda České republiky vyhlásila nouzový stav a přijala celou řadu mimořádných opatření, došlo v březnu 2020 k meziročnímu poklesu EBITDAo 3,2 %,“ komentuje Tomáš Kouřil, místopředseda představenstva a finanční ředitel O2 Czech Republic. Podobný vývoj přitom vykazují i další finanční ukazatele.
Celkový počet mobilních registrovaných zákazníků v České republice dosáhl na konci března 2020 celkem 5 862 tisíc. Zákaznická báze mobilních smluvních služeb byla k 31. března 2020 na úrovni 3 259 tisíc, počet zákazníků mobilních předplacených služeb byl 1 945 tisíc, zatímco počet M2M SIM karet dosáhl 658 tisíc.
Počet zákazníků některého z tarifů služby O2 TV (IPTV a OTT verze), která funguje na pevné lince od O2 i na internetovém připojení od jakéhokoliv poskytovatele, dosáhl k 31. březnu 2020 celkem 459 tisíc. Březnový růst nových zákazníků o 15 % je v kontrastu s 65% meziročním nárůstem v předchozích dvou měsících.
Počet zákazníků vysokorychlostního internetu přes kabel i pomocí bezdrátové technologie dosáhl ke konci prvního čtvrtletí 2020 celkem 840 tisíc. Zatímco v lednu a únoru rostl meziročně počet nových zákazníků o 11 procent, v březnu propadl meziročně o 5 %.
K 31. březnu 2020 dosáhl celkový počet aktivních zákazníků na Slovensku 2 152 tisíc. Zákaznická báze mobilních smluvních služeb byla 1 054 tisíc, zákazníků předplacených služeb bylo 739 tisíc a 359 tisíc využívalo M2M služby.
Finanční výsledky O2 za 1Q/2020
(neodráží ještě plný dopad pandemie COVID-19, která se projevila až ve druhé polovině března 2020)
Finanční ukazatele | 1Q 2020 | 1Q 2019 | 1Q20/1Q19 |
Provozní výnosy | 9 590 | 9 249 | +3,7% |
– mobilní výnosy v ČR | 4 904 | 4 840 | +1,3% |
– fixní výnosy v ČR | 2 954 | 2 629 | +12,4% |
– výnosy na Slovensku | 1 767 | 1 839 | -3,9% |
Celkové náklady | 6 534 | 6 354 | +2,8% |
z toho provozní náklady | 2 013 | 1 900 | +6,0% |
EBITDA | 3 096 | 2 906 | +6,5% |
EBITDA marže | 32,3% | 31,4% | 0,9 p.p. |
Čistý zisk | 1 268 | 1 236 | +2,6% |
Zdroj: O2