Sázení na esporty, tedy soutěžní hraní počítačových her, je v Česku stále populárnější. Pro sázející se staly atraktivními v době pandemie covidu, kdy byly pozastaveny tradiční sportovní soutěže. Restrikce spojené s omezováním přímého kontaktu hráče za monitory nezasáhly tak zásadním způsobem jako běžné sportovce, a esportové soutěže se tak na rozdíl od fotbalu či tenisu mohly dál pořádat. Momentálně jsou jedním z nejvíce sázených odvětví a od začátku roku se na esportech prosázely stovky milionů korun. ČTK to sdělily oslovené sázkové kanceláře.
„Esporty jsou trvale rostoucím segmentem, a proto jsou úspěšné a stále populárnější. V posledních letech esporty významně stoupají v žebříčku nejsázenějších sportů, zejména v živých sázkách. Ještě v roce 2019 byly někde na úrovni badmintonu, uzavíraly top desítku. V roce 2023 už jsou po tenisu, fotbalu, hokeji a basketbalu na pátém místě, a tvoří tak přes osm procent veškerých live sázek u Tipsportu,“ uvedl jeho mluvčí Jiří Hadrava. Podle Hadravy se počet sázek v letošním prvním pololetí meziročně zvedl o 70 procent.
Esporty se dělí na dvě kategorie. Mezi tradiční esporty patří „střílečky“, strategické nebo takzvané MOBA hry, jakými jsou Counter Strike: Global Offensive (CS:GO), League of Legends (LoL), Dota 2 nebo Starcraft. Jsou obecně populárnější mezi sázejícími, kteří tyto hry sami ve volném čase hrají, a proto jim i rozumí. Většina sázejících ale dává přednost cyber sportům, tedy klasickým sportům ve virtuálním prostředí. Mezi ty patří fotbalová FIFA a hokejová NHL.
„Nejsázenějším zápasem v historii bylo prozatím finále CS:GO turnaje ESL Cologne 2022, na který bylo vsazeno v řádech milionů korun v předzápasových i živých sázkách,“ dodal Hadrava.
Sázení na videohry přitahuje hlavně mladší generace, které na videohrách vyrostly. „V českých podmínkách jsou esporty stále poměrně mladým odvětvím, což odpovídá i skupině, která se o ně zajímá. Obecně tak můžeme mluvit o věkovém rozmezí mezi 20 a 30 roky. V kategorii 40 a více sázkaři dál preferují hlavně standardní sporty. Podíl žen se pak proti klasickému sportu nijak neliší, velkou převahu mají muži,“ řekl mluvčí Fortuny Petr Šrain.
Popularita sázení na esporty bude podle sázkových kanceláří i nadále růst s tím, jak se v ČR bude rozšiřovat soutěžní videoherní scéna. „Je nepochybné, že tuzemská esportová scéna má stále potenciál se posouvat dopředu, což se bude dál odrážet i v zájmu o sázky. Na druhou stranu, i když dál bude posilovat, asi nelze předpokládat, že by svojí atraktivitou byla v dohledné době schopna konkurovat fotbalu, tenisu a hokeji,“ doplnil Šrain.
Podle dat České asociace esportu byla loni odhadovaná velikost českého esportového trhu 150 milionů korun a za posledních šest let vzrostl šestinásobně. Celková odhadovaná velikost světového esportového trhu přesáhla 1,3 miliardy dolarů (28,4 miliard korun). V minulém roce sledovalo esportové zápasy téměř 600 milionů lidí po celém světě.