Celoevropský projekt Safe Road Trains for the Environment, který ve zkrácené formě nese stejné jméno, jako francouzský filosof, se dostává do realizační fáze, minulý týden byl uskutečněn úspěšný test technologie v terénu.
Test byl absolvován v Španělsku za denního provozu na dálnici vedoucí okolo Barcelony. O úspěšném absolvování informovala společnost Volvo, která je jedním z hlavních partnerů projektu.
Idea cestného vlaku je postavena na myšlence automatické jízdy kolony aut, která se pohybují konstantní rychlostí po známé trase. Jízdu řídí počítač a navigační systémy typu GPS.
Benefit takovéto jízdy, speciálně na dlouhých monotematických tratích jsou menší nároky na řidiče, optimalizace spotřeby paliva (údajně okolo 20 %), větší bezpečnost a efektivnější využití komunikací.
Projekt SARTRE testoval nasazení v koloně složené z jednoho nákladního auta, které bylo řízeno standardním způsobem a čtyř automaticky následujících vozidel typu Volvo S60, Volvo V60 a Volvo XC60. Kolona se pohybovala rychlostí konstantní rychlostí 85 km/h a vozy byly od sebe vzdáleny 6 metrů.
Další fáze projektu má přinést detailnější analýzu úspory spotřeby a vytvořit plán pro co nejrychlejší možné nasazení technologie do provozu. Ten zahrnuje například podporu takových byznys modelů, které budou výrobce i řidiče motivovat k nasazování a využívání technologie.