Rozšíření využití bankovní identity by mohlo fungovat příští rok

Portál občana mohou lidé využít ke kontaktu s úřady, ministerstvo vnitra ho spustilo v polovině roku 2018.

Lidé by mohli využívat bankovní identitu k přihlášení na Portál občana, který občanům umožňuje snazší přístup k digitálním službám orgánů veřejné správy, během příštího roku. Na tiskové konferenci to včera uvedli ministr vnitra Jan Hamáček (ČSSD) a ředitel odboru eGovermentu Roman Vrba. Ministr zároveň podepsal s pražským primátorem Zdeňkem Hřibem (Piráti) memorandum o spolupráci na Portálu občana a Portálu Pražana, které mají fungovat na stejném rozhraní.

„Jednáme s bankami o tom, aby bylo možné použít identitu, kterou používají klienti bank pro přihlášení do bankovních systémů jako prostředek identifikace. Ve chvíli, kdy se to podaří zrealizovat, se skokovým způsobem zvýší přístupnost Portálu občana,“ řekl Hamáček. Širší využití bankovní identity schválil Senát v rámci novely bankovního zákona v lednu, prezident Miloš Zeman zákon podepsal o měsíc později. Účinný má být od ledna. Nyní pro přihlášení do portálu mohou lidé využít buď elektronickou občanku, nebo se přihlašují pomocí datových schránek.

„Naší ambicí je ty první dohody, které vedeme, dotáhnout do konce tak, aby první bankovní identita fungovala od 1. ledna,“ řekl Hamáček. Velké banky podle něj k projektu přistupují vstřícně. „Očekáváme fakticky v prvním kvartálu roku 2021 masivní nástup, počítáme, že se ostatní banky přidají, protože jednáme s bankovní asociací a jednání se účastní všechny banky,“ doplnil Vrba.

Portál občana mohou lidé využít ke kontaktu s úřady, ministerstvo vnitra ho spustilo v polovině roku 2018. Mimo jiné umožňuje podání daňového přiznání, generování výpisů z rejstříku trestů, katastru nemovitostí nebo z bodového hodnocení řidiče. Při spuštění portál nabízel 35 služeb, nyní jich má podle ministerstva 130. Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) však minulý týden uvedl, že ve skutečnosti bylo na portálu jen 29 služeb státní správy využitelných občany, vnitro totiž započítalo i ty služby, na které portál jen přesměrovává. O využití Portálu občana byl navíc podle NKÚ malý zájem, do konce loňského roku se do něj přihlásilo půl procenta dospělých občanů.

Ministerstvo vnitra v reakci uvedlo, že první propagaci služeb eGovernmentu zahájilo v červnu 2018 při spuštění portálu. Různé formy propagace pokračovaly i loni a letos, od září připravuje spuštění další kampaně. Klíčovou roli na Portálu občana plní jediná elektronická identita uživatele, díky které je podle ministerstva počet dostupných služeb výrazně vyšší než zmiňovaných 29.

Portál Pražana má být obdobou Portálu občana, fungovat bude na stejném webovém rozhraní. Lidé na něm budou moci podle Hřiba řešit věci jako poplatky za odpad nebo za psa. V pilotní fázi Portál Pražana nabídne občanům mimo jiné elektronická podání pražskému magistrátu. V okamžiku zveřejnění pilotní verze dosáhnou náklady na spuštění zhruba 15 milionů korun. Využitím funkcionalit z Portálu občana bude podle vnitra znamenat úsporu deset až 15 milionů korun.

Podrobnosti o portálu chce vedení Prahy představit na tiskové konferenci v září, řekl dnes primátor. I k přihlášení do Portálu Pražana by měla být v budoucnu využitelná bankovní identita.

Exit mobile version