Kyberzločinci při ransomwarových útocích hrozí navíc zveřejněním ukradených informací

V listopadu 2019 při útoku na americkou bezpečnostní agenturu Allied Universal použili útočníci taktiku dvojího vydírání. Když organizace odmítla zaplatit výkupné 300 bitcoinů (přibližně 2,3 milionu dolarů), útočníci, kteří použili ransomware Maze, pohrozili, že použijí ukradené citlivé informace, e-maily a názvy certifikátů domén ve spamové kampani. Aby útočníci demonstrovali svou sílu, zveřejnili vzorek odcizených souborů, včetně smluv, lékařských záznamů nebo šifrovacích certifikátů. Později útočníci na ruském hackerském fóru připojili odkaz na údajně 10 % odcizených informací a také požadavek na nové, o 50 % vyšší výkupné.

„TA2101, skupina stojící za ransomwarem Maze, vytvořila specializovanou webovou stránku, na které zveřejňuje identitu nespolupracujících obětí a pravidelně zveřejňuje vzorky odcizených dat. Zveřejněna už byla data desítek společností, právnických firem, poskytovatelů zdravotnických služeb a pojišťovacích společností, které nesplnily požadavky. Mnoho dalších společností se pravděpodobně vyhnulo zveřejnění citlivých údajů tím, že zaplatilo požadované výkupné,“ uvádí Tomáš Růžička, SE Team Leader v kyberbezpečnostní společnosti Check Point.

Ostatní kyberzločinecké skupiny tuto novou taktiku následují a spustily své vlastní stránky na zveřejňování ukradených informací, aby tak vytvořily další tlak na oběti a donutily je zaplatit výkupné. Útočníci, kteří využívají ransomware Sodinokibi (alias REvil), zveřejnili podrobnosti o útocích na 13 cílů a informace o společnostech. Poslední obětí byla Národní asociace poruch příjmu potravy. Na přelomu letošního roku kyberzločinci například využili ransomware REvil pro útok na finanční společnost Travelex. Staženo bylo 5 GB citlivých zákaznických dat, včetně dat narození, informací o kreditních kartách a čísla pojištění. Útočníci dali společnosti Travelex dva dny, aby zaplatila 6 milionů dolarů, následně by se výkupné zdvojnásobilo a pokud by žádná platba nepřišla do týdne, útočníci by celou databázi prodali. Travelex musel být 3 týdny offline, aby se z útoku zotavil.

„Dvojité vydírání je jasný trend v ransomwarových útocích, útočníci se tak snaží ještě agresivněji tlačit na oběti, aby zaplatily výkupné. Zejména se obáváme o nemocnice a zdravotnická zařízení. Vzhledem k pandemii koronaviru a jejich extrémnímu vytížení by pro ně bylo velmi obtížné řešit ještě podobné vydírání ransomwarem,“ dodává Tomáš Růžička.

Exit mobile version