Rozvoj do ciziny podle průzkumu společnosti Upgates plánuje 74 procent českých e-shopů, z toho 39 procent v letošním roce. Důvodem vstupu na zahraniční trhy je pro pětinu dotázaných nízký odbyt v České republice. Nejčastěji se internetoví prodejci chystají do Německa a Rakouska. Kromě založení vlastního e-shopu pro danou zemi obchodníci využívají i prodej přes internetová tržiště, což představuje snazší alternativu vstupu do zahraničí. ČTK to sdělil obchodní ředitel firmy Upgates Martin Pech.
V současné době zahraničním zákazníkům své zboží nebo služby nabízí podle Pecha 64 procent českých internetových prodejců. Nejčastěji působí na Slovensku, v Německu a Polsku. V průzkumu 16 procent e-shopů uvedlo, že momentálně do ciziny neprodává ani neplánuje vstup. Za největší překážky považují jazykovou bariéru, nutnost překladu webu nebo neznalost zákonů daného státu a s ní spojenou administrativu na tamním trhu.
„Tuzemský trh začíná být pro české e-shopy malý a jak ukazují data, obchodníci nemají už v obrovské konkurenci více než 50.000 on-line obchodů kam růst,“ uvedl Pech. Odhaduje přitom, že počet zájemců o expanzi do ciziny se v posledním roce zvedl až o třetinu. Přestože v ČR je podle výkonného ředitele firmy Shoptet Samuela Huby nejvíce e-shopů v přepočtu na obyvatele ve střední Evropě, například v porovnání s Velkou Británií je procento zboží, které se prodá on-line, nižší. „Je tedy určitě do budoucna i kam růst u nás doma,“ řekl.
Rozvoj do Německa připravuje 46 procent českých e-shopů, do Rakouska jich chce zamířit zhruba třetina a 28 procent volí Polsko. Oslovit maďarské zákazníky plánuje 22 tuzemských internetových prodejců, pětina se chystá rozšířit na Slovensko.
Budoucností internetového prodeje jsou podle Pecha on-line tržiště neboli tzv. marketplaces. „Velcí hráči si to uvědomují. Nabízejí zajímavou možnost rozšířit své podnikání bez nutnosti vytvářet celý nový e-shop. Během pár kliků tak mohou prodejci přenést nabídku svého e-shopu na nový trh a opřít se o stabilní a velkou platformu, jako jsou například Alza, Amazon, Zalando či Decathlon, a využít jejich marketingovou sílu,“ řekl. Doplnil, že nevýhodou jsou poměrně vysoké poplatky. Pech proto pro začátek doporučuje si tuto formu prodeje vyzkoušet na menším množství zboží.
Prodejci, kteří zvažují expanzi, by si podle Huby měli uvědomit, že i rozšíření do sousedních zemí s sebou nese náklady a odebere část kapacity firmy. Někdy se tak může více vyplatit zůstat na domácím trhu. Rozhodně je ale nevhodné plánovat expanzi v hlavních sezonách kvůli nezbytnému dopracování procesů na základě aktuálních potřeb a požadavků zákazníků, dodal.
Společnost Upgates vznikla v roce 2009, poskytuje řešení pro tvorbu a pronájem e-shopů. Za dobu svého působení vytvořila přes 12.000 on-line obchodů. V jejím aktuálním průzkumu k zahraniční expanzi odpovědělo 92 e-shopů.
Počet internetových obchodů v ČR podle dat nákupního rádce Heureka a Asociace pro elektronickou komerci (APEK) loni meziročně vzrostl o tři procenta na 50.985. E-commerce ředitel firmy Shopsys, která je zaměřená na tvorbu e-shopů, Michal Dugáček dříve upozornil, že většina on-line prodejců v tuzemsku ale neprosperuje. Roční obrat do jednoho milionu korun má podle údajů APEK 90 procent z nich, což podle Dugáčka nestačí ani na zaplacení jednoho člověka.