Malé firmy a drobní podnikatelé mají dnes poměrně slušné povědomí o existenci „nějakých cloudových technologií“, ale zároveň nemají dostatek informací o jejich fungování. To vede ke dvěma překvapivým závěrům. Podnikatelé tuší, že by jim cloud mohl přinášet konkurenční výhodu a cítí se tak pod určitým tlakem, ale zároveň se „neprůhledné“ technologie obávají a nevyužívají ji.
Závěr vyplynul z průzkumu, který pro společnost Google a Asociaci malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR) v září realizovala agentura Aspectio Research.
Průzkum dále odhalil, že více než třetina českých podnikatelů a firem považuje Internet za základ úspěchu jejich podnikání, s rostoucí velikostí firmy se přitom jeho důležitost zvyšuje. Je zajímavé, že ve srovnání s podobnými průzkumy v minulosti tentokrát nikdo neuvedl, že internet je spíše starost, nebo že ho ve svém podnikání vůbec nepotřebuje. Podnikatelé a firmy se o ICT většinou starají interně.
Převážná většina podnikatelů o pojmu “cloud computingu” nikdy neslyšela (70 %) a více než polovina respondentů cloudové aplikace zatím nepoužívá, případně nevěděla, že je používá (16 %). Když jim byl pojem v rámci průzkumu vysvětlen, projevilo zájem o vyzkoušení 40 % dotazovaných. Nejčastěji přitom šlo o firmu střední velikosti, která na trhu působí 3 až 6 let a podniká ve výrobě.
“Je zajímavé, že existuje rozpor mezi tím, kolik firem cloud computing využívá a tím, kolik z nich skutečně ví, co tento pojem znamená,“ uvádí Eva Svobodová, generální ředitelka Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR. „Přestože na začátku jej neznalo 70 % respondentů, 16 % z nich však některé z těchto služeb ve svém podnikání využívá, aniž by tušili, že jde o cloud computing, který – pokud se zvolí jako přístup komplexního řešení ICT ve firmě – má přímý vliv na produktivitu práce a ekonomické výsledky,” doplňuje Svobodová.
Respondenti uvádějí, že vzhledem k tomu, že jim chybí informace a nedokážou si představit, jak systém funguje, mají také obavy, jestli jsou data na externích serverech uložena bezpečně. Zároveň by chtěli vědět více o konkrétních výhodách cloud computingu, které by je k využívání takového řešení motivovaly. Jako relevantní zdroje informací o této problematice respondenti, kteří zatím cloud computing nevyužívají, většinou udávají internet, ale celá třetina z nich i tištěná média.
Mezi současnými uživateli cloud computingových služeb téměř 70 % respondentů výzkumu řeklo, že jeho využívání nepřineslo žádnou nevýhodu a absolutní většina (92 %) je s ním spokojená. Uživatelé za největší výhody považují hlavně přístup k informacím a datům odkudkoliv a automatické aktualizace. Velmi důležité jsou pro ně i efektivita firmy a úspora nákladů.
Z produktů Googlu (Google Apps) jsou nejvíce využívány Dokumenty Google, Kalendář a firemní Gmail. Skoro třetina uživatelů by chtěla vyzkoušet i službu Weby Google, která na principu jednoduchého textového editoru umožňuje komukoliv vytvořit si vlastní webovou stránku s využitím dalších aplikací od Google.
Průzkum proběhl na vzorku 345 respondentů z řad majitelů a jednatelů malých a středních firem.