Češi v internetových obchodech nedokončí každou 20. platbu. K nejčastějším důvodům patří nedokonalý systém konvenčních platebních bran, nezkušenost s platební kartou nebo technický problém na straně zákazníka. Nedokončené platby způsobují e-shopům ztráty a zákazníkům komplikují nákupy. Vyplývá to z aktuálního průzkumu společnosti Pays, která provozuje stejnojmennou platební bránu.
Každého druhého zákazníka, při jehož objednávce se platba neuskutečnila správně, je možné podle Karla Sasína z Pays následně kontaktovat e-mailem nebo SMS. „Nejlépe se to daří e-shopům vybaveným speciální platební bránou, která dokáže přimět 65 procent zákazníků k dokončení přerušeného nákupu a úhradě platby,“ doplnil. V případě Pays při výzvě platbu dokončí 28 procent lidí, při upozornění na neúspěšný bankovní převod je úspěšnost druhého pokusu až 37 procent.
Pays zaznamenala v době nouzového stavu, od března do dubna, meziročně třikrát vyšší počet plateb. Zvýšila se také průměrná doba od vložení zboží do košíku a jeho zaplacení, vzrostla až o 11 procent.
Krize zásadně zasáhla do využívání platebních metod na internetu. Podle expertů téměř zmizela dobírka, která byla už delší dobu na ústupu. Naopak vzrostl zájem o odložené platby. Výrazný nárůst zaznamenaly například Mall Pay nebo Twisto Pay.
ČR patří k zemím s největším počtem internetových obchodů. Funguje jich kolem 40.000. Počet e-shopů loni meziročně vzrostl o 3,5 procenta. Podle Asociace pro elektronickou komerci (APEK) Češi loni nakoupili v internetových obchodech zboží za rekordních 155 miliard korun, což bylo o 15 procent více než v roce 2018. Prodej e-shopů v ČR měl podle původních odhadů podle výkonného ředitele APEK Jana Vetišky růst přibližně o 15 procent, nyní se očekává, že se růst bude pohybovat okolo 20 procent a přiblíží se hranici 190 miliard korun.