Češi v internetových obchodech nedokončí každou 20. platbu. K nejčastějším důvodům patří nedokonalý systém konvenčních platebních bran, nezkušenost s platební kartou nebo technický problém na straně zákazníka. Nedokončené platby způsobují e-shopům ztráty a zákazníkům komplikují nákupy. Vyplývá to z aktuálního průzkumu společnosti Pays, která provozuje stejnojmennou platební bránu.
Každého druhého zákazníka, při jehož objednávce se platba neuskutečnila správně, je možné podle Karla Sasína z Pays následně kontaktovat e-mailem nebo SMS. „Nejlépe se to daří e-shopům vybaveným speciální platební bránou, která dokáže přimět 65 procent zákazníků k dokončení přerušeného nákupu a úhradě platby,“ doplnil. V případě Pays při výzvě platbu dokončí 28 procent lidí, při upozornění na neúspěšný bankovní převod je úspěšnost druhého pokusu až 37 procent.
Pays zaznamenala v době nouzového stavu, od března do dubna, meziročně třikrát vyšší počet plateb. Zvýšila se také průměrná doba od vložení zboží do košíku a jeho zaplacení, vzrostla až o 11 procent.
Krize zásadně zasáhla do využívání platebních metod na internetu. Podle expertů téměř zmizela dobírka, která byla už delší dobu na ústupu. Naopak vzrostl zájem o odložené platby. Výrazný nárůst zaznamenaly například Mall Pay nebo Twisto Pay.
ČR patří k zemím s největším počtem internetových obchodů. Funguje jich kolem 40.000. Počet e-shopů loni meziročně vzrostl o 3,5 procenta. Podle Asociace pro elektronickou komerci (APEK) Češi loni nakoupili v internetových obchodech zboží za rekordních 155 miliard korun, což bylo o 15 procent více než v roce 2018. Prodej e-shopů v ČR měl podle původních odhadů podle výkonného ředitele APEK Jana Vetišky růst přibližně o 15 procent, nyní se očekává, že se růst bude pohybovat okolo 20 procent a přiblíží se hranici 190 miliard korun.
Např. taková brána GoPay funguje dost náhodně – někdy se zaplatit podaří, někdy ne (zrovna nedávno jsem musel jednu objednávku zrušit a zadat ji znovu s platbou převodem, což naštěstí funguje a díky okamžitým platbám lze i mezi bankami převést peníze hned). U Raiffaisenbank zase často kolem půlnoci dělají upgrady (odhaduji) a internetové bankovnictví sice funguje a platbu přijme, ale transakce se zpracuje až po několika hodinách, takže platební brána nebo obchodník dostane informaci o zaplacení později (zatímco mimo půlnoc by to většinou fungovalo hned). Poměrně spolehlivě funguje Fio, ale i tam člověk občas narazí na nečekané prodlevy.
Nejlepší je brána, která „dokáže přimět … k dokončení přerušeného nákupu a úhradě platby“, byť by si to člověk třeba rozmyslel 🙂
Re: Frnata
Go Pay je najhoršiaq brána akú som kedy videl.
Zákazník je snad svéprávný tak nevím, emaily typu:
Dobrý den
V naší evidenci evidujeme vámi vytvořený košík, který nebyl dlouhou dobu dokončen. Než bude ze systému odstraněn připomínáme jeho založení , abyste mohl objednávku případně dle svého rozhodnutí dokončit.
No kdybych nevěděl, že ten obchod košíky rád zapomíná a nenakupoval s papírem a tužkou v ruce, asi bych to kvitoval s povděkem (už kolikrát mi v tomto obchodě zmizel pracně sestavený košík, vždy ještě před zadáním údajů, tentokrát to bylo až před přesměrováním na platební bránu), ale takto, já dvakrát zadám všechno a namísto na platební bránu se dostanu někam do pryč. Jaké ztráty? – pokud chce zákazník nakoupit, tak nakoupí (případně někde jinde, ale nákup většinou následuje po průzkumu trhu), ale určitě nebude čekat, až se někdo milostivě ozve (pokud je srovnatelná konkurence, tak část zákazníků se jistě dostane tímto způsobem od konkurence a ona to bude nula od nuly). Obchod by měl mít nějaký kontakt právě pro tyto potřeby (telefon, email, atd.), mě přijde, že se spousta obchodů schovává a neni se na koho obrátit, no jo, bojí se asi záplavy spamů. Vlastně si vzpomínám, že se mi v dávné historii (cca 5 let) taky stalo, že mi nešla dokončit objednávka, tak jsem vzal telefon, zavolal a vše se vyřešilo, samozřejmě jsem neaspiroval na platbu online, ale mohl jsem stejně dobře jít ke konkurenci (cena byla stejná, ale dodací lhůta nebyla ihned, ale až za 14 dnů).