Jihokorejská společnost Samsung Electronics ve třetím čtvrtletí podle předběžných údajů téměř zečtyřnásobila konsolidovaný provozní zisk na 9,1 bilionu wonů (155,7 miliardy Kč). Ve srovnání s předchozím čtvrtletím však provozní zisk o 13 procent klesl a zaostal za odhady analytiků, kteří čekali 10,3 bilionu wonů. Firma o tom dnes informovala v tiskové zprávě.
Tržby se meziročně zvýšily o 17,2 procenta na 79 bilionů wonů. Proti druhému čtvrtletí vzrostly o 6,7 procenta.
Výsledky jsou podle Samsungu neuspokojivé, za což se firma omluvila. Horší výkonnost zdůvodňuje tím, že se potýká s problémy u vysoce výkonných čipů pro umělou inteligenci (AI). Firma je už asi 30 let největším výrobcem paměťových čipů, ale bojuje s rostoucí konkurencí jak u pokročilých čipů, tak u čipů běžných. Silný tlak vyvíjejí na firmu zejména přímí konkurenti Nvidia a SK Hynix.
„Zisk je šokem ve srovnání s tím, co mnozí analytici původně očekávali,“ řekl agentuře Reuters analytik firmy BNK Investment & Securities I Min-hi. „Nepředpokládám, že by se jim zisky v současném čtvrtletí zlepšily,“ dodal.
Podle analytiků pozdní reakce Samsungu na trh s čipy pro AI zvyšuje jeho závislost na tradičních čipech s nižší marží. To firmu činí zranitelnější vůči konkurenci z Číny a slábnoucí poptávce po chytrých telefonech a osobních počítačích.
Zisk v oblasti paměťových čipů klesl, protože čínští konkurenti zvýšili dodávky starších produktů a někteří zákazníci upravili zásoby. To vykompenzovalo příznivou poptávku po vyspělých čipech HBM a dalších čipech používaných v serverech. Také podnikání firmy v oblasti smluvní výroby čipů, kde firma vyrábí čipy pro jiné společnosti, pravděpodobně ve třetím čtvrtletí pokračovalo ve ztrátě.
Samsung se smluvní výrobou čipů snaží konkurovat tchajwanské společnosti TSMC, která mezi své zákazníky počítá firmy Apple či Nvidia. Samsung dodal, že k poklesu zisku z výroby čipů přispěly také jednorázové náklady a nepříznivý vývoj směnných kurzů.
Zisk v mobilní divizi se proti předchozímu čtvrtletí zlepšil díky zájmu o jeho hlavní chytré telefony. Zisk v divizi obrazovek firma zvýšila, zejména díky tomu, že zákazníci, mezi které patří také Apple, uvedli na trh nové modely.