Do roku 2025 celosvětově zanikne 30 až 50 % klasických automobilových dealerství.
Prodej aut se přesune na internet a nastupující generace bude také více preferovat sdílení aut před jejich nákupem. Myslí si to více než polovina šéfů světových automobilek, které oslovila poradenská firma KPMG v rámci svého každoročního průzkumu Global Automotive Executive Survey. V něm odpovídají představitelé automobilek z celého světa včetně České republiky.
Proměny světa automobilů dopadnou nejvíce na jejich prodejce, uvedla KPMG. „Nastupující generace se dívá zcela jinak na vlastnictví vozu a deklaruje spíše vůli využívat služeb mobility a sdílených vozů. Druhou výraznou změnou bude sběr dat z připojených automobilů, které si v rukou ponechají automobilky – ty tak budou moci samy velmi dobře predikovat poruchovost a další potřeby vozu a jeho majitele. Tento vztah si budou chtít udržet, kultivovat ho a řídit,“ uvedl partner KPMG ČR Jan Linhart.
Za hlavní trend blízké budoucnosti šéfové automobilek pokládají rozvoj vodíkových technologií. Do roku 2040 by ji podle nich mělo využívat každé čtvrté vozidlo. Zhruba čtvrtinu trhu budou tvořit elektromobily, 25 procent vozy se spalovacím motorem a zbytek hybridy. Stejně jako loni se většina respondentů domnívá, že největší překážkou pro rozvoj bateriových vozů bude chybějící infrastruktura. Bateriové vozy proto neuspějí tak, jak se dnes očekává. Za lídra v oblasti elektromobility představitelé automobilek nadále pokládají BMW, před druhou Teslou. Na třetí místo se dostal čínský výrobce BYD.
Očekává se také další konsolidace trhu a přesun hlavního těžiště výroby do Asie. Zatímco dnes se v západní Evropě produkuje 15 procent všech aut, v roce 2030 to podle tří čtvrtin manažerů bude méně než pět procent.
„Názory na přesun výroby do Asie mohou znít pro Evropany jako poplašná zpráva. Evropa má však stále část svého osudu ve svých rukou. Nástup automatizace a umělé inteligence může dopady tohoto trendu do značné míry zkorigovat,“ uvedl Linhart. Nyní automobilky podle něj zápasí s nedostatkem kapacit, a proto udržují výrobní kapacity i v dražších zemích. „S nástupem další krize však výrobci přistoupí k radikálním krokům, přičemž nejvíce postižené budou zastaralé provozy, které nebudou schopné konkurovat novým moderním závodům budovaným především v asijských zemích,“ dodal.
Většina automobilových manažerů vnímá Čínu jako nejvhodnější zemi pro uvedení nových technologií a inovací na trh, zejména pokud jde o elektromobilitu a mobilitu jako službu.
V České republice automobilový průmysl nyní zaměstnává přímo 150.000 lidí, nepřímo vytváří pracovní místa pro zhruba 400.000 lidí. Výroba aut zároveň tvoří čtvrtinu celkového tuzemského exportu a vytváří devět procent HDP. Tržby tuzemských automobilek a dodavatelů dílů předloni meziročně vzrostly o 12 procent na rekordních 1,02 bilionu Kč.