Prodej telefonů iPhone firmy Apple se v Číně v prvním čtvrtletí letošního roku snížil o 19,1 procenta, což byl nejhorší výkon firmy od roku 2020, kdy svět bojoval s pandemií nemoci covid-19. Prodej konkurenční čínské značky Huawei naopak vzrostl o téměř 70 procent. Apple se tak mezi největšími prodejci v Číně propadl na třetí místo z loňského prvního a má jen těsný náskok před Huawei. Vyplývá to z údajů, které dnes zveřejnila výzkumná společnost Counterpoint Research. Celkově se prodej telefonů v Číně ve čtvrtletí zvýšil o 1,5 procenta.
Podíl Applu na trhu se v prvním čtvrtletí snížil na 15,7 procenta z 19,7 procenta loni. Podíl Huawei se naopak zvýšil na 15,5 procenta z 9,3 procenta. Jedničkou na čínském trhu byla firma Vivo s podílem 17,4 procenta a druhá příčka patřila firmě Honor s podílem 16,1 procenta.
Pokles prodeje iPhonů přišel v době, kdy Čína slavila lunární nový rok, což je tradičně obdobím zvýšené spotřeby, upozornila agentura Bloomberg. Údaje Counterpoint navazují na analýzu firmy IDC, podle které celosvětové dodávky iPhonů v prvních třech měsících letošního roku klesly o téměř deset procent. To vyvolává obavy o schopnost Applu udržet si růst.
Čína je největším trhem s mobilními telefony na světě a pro Apple zůstává jedním z největších trhů. Prodej v této zemi však zhoršilo to, že Peking vystupňoval zákaz používání zahraničních zařízení ve státem podporovaných firmách a vládních agenturách. Spotřebitelé také uvítali návrat firmy Huawei, která přišla s vlastním čipem vyrobeným v Číně.
Apple se v lednu uchýlil k neobvyklým slevám v Číně, aby podpořil prodej své nejnovější generace přístrojů. Také jeho obchodní partneři nabízeli slevy, až 180 USD (4300 Kč) z běžné ceny.
„Prodej Applu byl tlumený, protože návrat Huawei měl přímý dopad na Apple v prémiovém segmentu,“ uvedl analytik Counterpoint Ivan Lam. Ve srovnání s předchozími lety byl podle něj také slabší zájem o výměnu starších zařízení Applu za nové modely.
Apple byl kdysi nejhodnotnější firmou na světě. Letos jeho akcie klesly o 14 procent, zaostal tak za vývojem trhu. S tržní hodnotou 2,56 bilionu USD je druhou největší firmou za Microsoftem.