Společnost GFI Software uvedla, že podle jejího dotazování provedeného mezi českými a slovenskými partnery, je nejbezpečnějším způsobem přihlašování k účtům dvoufaktorové ověřování (2FA). Podle 91 % dotázaných IT profesionálů dělají uživatelé nejčastější chybu opakovaným použitím stejného hesla pro přihlašování k více účtům.
Historie tvorby hesel je poznamenána neustálým soubojem mezi uživateli chránícími své účty a kyber útočníky, kteří se snaží přístup k nim zneužít ke svému prospěchu. Uživatelé ale často chybují, pokud generují snadno uhodnutelná hesla nebo pokud s nimi zacházejí neopatrně. Proto je velmi důležité kromě nástrojů na řízení přístupu také eliminovat rizika phishingu, s jehož využitím mohou útočníci snadno získat přístup do kritických firemních systémů.
Některé zajímavé výsledky dotazování:
• Podle 91 % dotázaných IT adminů jsou častou chybou hesla opakovaně používaná pro více účtů, podle 68 %, hesla obsahující jméno či datum narození, podle 58 % hesla kratší než 8 znaků a podle 53 % dotázaných jednoduché číselné řady.
• V žebříčku bezpečného přihlašování se na 1. místě umístilo 2FA přihlašování, potom biometrické ověřování (např. FaceID), silné heslo a nejméně bezpečný je PIN kód.
• Podle 57 % dotázaných může umělá inteligence (AI) pomoci generovat silná hesla, podle 54 % analyzovat a identifikovat slabá místa a podle 33 % pomoci zapamatovat všechna hesla. Zároveň ale 76 % má obavu, že AI může být zneužita i k neoprávněnému získání přístupových údajů.
• Jen 42 % dotázaných uvedlo, že v poslední době realizovalo školení specificky zaměřené na tvorbu hesel a 23 % na školení o phishingu a sociálním inženýrství. Většina školení (podle 66 % respondentů) je dnes zaměřena na všeobecné informování o IT bezpečnosti.
„Správa přístupu k důležitým systémům a datům je chronicky vnímána jako slabé místo zabezpečení firemní IT infrastruktury,“ řekl Zdeněk Bínek, ředitel společnosti ZEBRA SYSTEMS, distributora řešení GFI Software v ČR a na Slovensku. „Je třeba si uvědomit, že vedle tvorby silných hesel a komplexních nástrojů pro řízení přístupu jsou stejně důležitou oblastí technické prostředky typu filtrování e-mailů plus školení uživatelů eliminující phishingové hrozby. K čemu nám jsou neuhodnutelná hesla či neprolomitelná 2FA autentizace, když uživatel předá útočníkům přístup sám a dobrovolně na základě jednoho phishingového e-mailu.“