Od dnešního dne je signál v kvalitě LTE (4G) v celé síti pražského metra. Konsorciu operátorů O2 Czech Republic, T-Mobile Czech Republic, Vodafone Czech Republic a společnosti CETIN se dnes ve spolupráci s Dopravním podnikem hl. m. Prahy (DPP) podařilo připojit poslední úsek Rajská zahrada – Černý Most na trase B. Práce na tomto projektu začaly už v roce 2015 a původně měly trvat do konce roku 2022. I přes dopady pandemie covid-19 se pokrývání pražského metra vysokorychlostním mobilním signálem LTE podařilo urychlit o jeden rok.
Díky instalovaným stovkám kilometrů kabelů, více než tisícovce antén a přes 2500 dalších pasivních prvků, jako jsou DC bloky, splittery apod. mohou cestující pražského metra využívat vysokorychlostní mobilní signál LTE (4G) kdekoliv na nástupištích, v přestupních chodbách, ve vestibulech, v eskalátorových nebo traťových tunelech bez ohledu na jejich délku či velikost stanice. Jedinou výjimkou je stanice metra Jiřího z Poděbrad, kde DPP buduje výtahy a celou ji zrevitalizuje. Signál LTE i 5G se do ní dostane až po dokončení stavebních prací.
Z vlastní iniciativy operátoři začali do pražského metra zavádět také signál 5G, kterým je v současnosti pokryta naprostá většina, celkem 56 ze 61 stanic. Ostatně pražské metro byla první podzemní dráha v Evropě, ve které byl signál 5G spuštěn. Vyjma zmiňované stanice Jiřího z Poděbrad chybí 5G signál na trase A v úseku Bořislavka – Nemocnice Motol, na které operátoři plánují potřebou technologii doinstalovat v průběhu prvního čtvrtletí příštího roku. Pražské metro by mělo být kompletně pokryto i 5G sítí od dubna 2022.
Celkové náklady projektu pokrytí pražského metra vysokorychlostním mobilním signálem činí více než půl miliardy korun a jedná se čistě o investiční náklady konsorcia operátorů a společnosti CETIN.
„Díky kompletnímu pokrytí signálem LTE a většinově i 5G se pražské metro může směle zařadit ke špičce v Evropě. Kupříkladu londýnská podzemní dráha bude kompletně LTE a 5G signálem pokryta na konci roku 2024. Rozhodně se nemáme za co stydět, v mnoha projektech jsme v Praze dál než v řadě metropolí i na západ od nás,“ uvedl Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP.
Zajímavá fakta z pokrývání pražského metra vysokorychlostním signálem LTE a 5G
• Technici v traťových tunelech naistalovali téměř 114 km vyzařovacího kabelu a dalších více než 120 km kabeláže pro antény a propojky do tunelů
• Vyzařovací kabely v tunelech drží více než 114 tisíc úchytek
• Signál na nástupištích a ve vestibulech stanic šíří téměř 1200 antén
• Součástí sítě je dalších více než 2500 pasivních prvků jako DC bloky, splittery, tappery, couplery, MBC1 konvertory apod.
• Na celém projektu pracovalo celkem 25 projektantů a více než 200 montážníků a dělníků, rozdělených do pracovních čet o cca 8-10 lidech.
• Ve stejnou chvíli v metru pracovalo na 6 různých místech 6 pracovních čet s celkem až 70 pracovníky
• Stanice s nejmenším počtem antén: Pražského povstání – 9 antén
• Stanice s největším počtem antén: Můstek – 36 antén
• Nejjednodušší tunel na pokrytí: obecně ty nejkratší, tj. Muzeum – Hlavní nádraží (425 metrů)
• Nejsložitější tunel na pokrytí: Nádraží Holešovice – Kobylisy (2748 metrů)
• Nejjednodušší stanice na pokrytí: I. P. Pavlova
• Nejsložitější stanice na pokrytí: Hlavní nádraží z důvodu vysokých stropů a rozděleného nástupiště
• Hlavní projektový manažer celého projektu, Martin Štébl z T-Mobile Czech Republic, v průběhu instalací nachodil po stanicích a tunelech přes 700 km
Instalace ve stanicích nebo tunelech není jediná činnost, kterou operátoři museli zajistit. K technologii bylo potřeba propojit všechny stanice optickými propoji, nainstalovat switche, zaintegrovat technologii do sítě operátorů. Bylo nutné splnit veškerou legislativu spojenou s instalací technologie do prostředí pražského metra, protipožární předpisy a další.
Jak šel čas s pokrýváním pražského metra sítí LTE a 5G
• 6. dubna 2015 – nově vybudovaný a zprovozněný úsek na trase A Dejvická – Nemocnice Motol byl jako první pokryt sítí LTE (4 stanice)
• 2015 – zahájení projektování pilotního úseku v původních úsecích metra
• První čtvrtletí 2017 – vyprojektován první pilotní úsek Muzem – I. P. Pavlova, jeho odsouhlasení operátory a DPP
• Druhé čtvrtletí 2018 – zahájení prvních instalačních prací v úseku Muzeum – Roztyly
• 2. října 2018 – pokrytý a zprovozněný úsek Muzeum – Vyšehrad na lince C (3 stanice)
• 30. října 2018 – připojen úsek Pražského povstání – Roztyly na lince C (5 stanic)
• Září 2019 – signál LTE se prodloužil o úsek Muzeum – Nádraží Holešovice (4 stanice)
• Březen 2020 – signál LTE se poprvé objevuje na trase B v úseku Křižíkova – Invalidovna (2 stanice)
• Duben 2020 – signál LTE se dostává i mimo úsek V.A, konkrétně do 2 stanic Můstek a Muzeum
• Červen 2020 – připojeno 6 stanic. Anděl, Smíchovské nádraží, Florenc B, Palmovka, Malostranská a Staroměstská
• Červenec 2020 – pokryty 3 stanice: Českomoravská, Dejvická a Hradčanská
• Srpen 2020 – připojeny další 2 stanice: Karlovo náměstí a Můstek B
• 1. října 2020 – první stanice pražského metra jsou pokryty také signálem 5G (úsek Dejvická – Muzeum a Smíchovské nádraží – Českomoravská vyjma Národní třídy a Náměstí Republiky). Zpětně byl signál 5G zaveden i do stanic nedávno pokrytých LTE sítí. Nově připojované stanice byly současně pokryvány nejen LTE, ale i 5G sítí.
• Říjen 2020 – pokryty stanice Chodov a Háje
• Listopad 2020 – dokončeno pokrývání jižního města (stanice Opatov), připojeny také Národní třída a Náměstí Republiky
• 31. prosince 2020: vysokorychlostní signál spuštěn ve 3 stanicích: Náměstí Míru, Lužiny a Hůrka
• 25. října 2021 – signálem LTE je kompletně pokryta celá trasa A vyjma stanice Jiřího z Poděbrad, 5G je v úseku Dejvická – Depo Hostivař vyjma Jiřího z Poděbrad
• 14. prosince 2021 – signálem LTE i 5G je kompletně pokryta celá trasa C
• 22. prosince 2021 – připojení posledního úseku Rajská zahrada – Černý Most, signálem LTE a 5G je kompletně pokryta také trasa B
• V roce 2021 byla síť LTE a 5G spuštěna v těchto stanicích:
◦ Trasa A: Flora, Želivského, Strašnická, Skalka, Depo Hostivař
◦ Trasa B: Zličín, Stodůlky, Luka, Nové Butovice, Jinonice, Radlická, Vysočanská, Kolbenova, Hloubětín, Rajská zahrada, Černý Most
◦ Trasa C: Kobylisy, Ládví, Střížkov, Prosek, Letňany