Polovina českých firem chce v příštích pěti letech investovat více peněz do digitální transformace a zavádění prvků Průmyslu 4.0. Nejvíce podniků má na to vyčleněno do pěti procent investičního rozpočtu. Aktivnější a připravenější na zavádění prvků Průmyslu 4.0 jsou velké firmy. Ukázal to průzkum Svazu průmyslu a dopravy ČR.
Více než třetina ze 105 firem, které se zúčastnily průzkumu, s pojmem Průmysl 4.0 pracuje ve svých firemních strategiích. U velkých firem je to dokonce polovina. Dalších 38 procent firem sice tento pojem oficiálně nepoužívá, ale ví, že jejich projekty do konceptu Průmysl 4.0 zapadají. To je případ především malých (50 procent) a středních firem (38 procent). Jen 12 procent podniků do prvků Průmyslu 4.0 neinvestuje.
Hlavní motivací pro zavádění prvků Průmyslu 4.0 je uspět do budoucna, a to i ve vztahu ke konkurenci. Získat náskok před konkurenty chce díky Průmyslu 4.0 přes 53 procent firem. Udržet krok s konkurencí, a zachovat si tak současnou pozici na trhu, plánuje 29 procent oslovených podniků.
„Dvě třetiny respondentů uvedly, že se do investic do prvků Průmyslu 4.0 pustily, protože je to pro jejich budoucnost důležité. Je poměrně překvapivé, že jen 8,6 procenta firem pociťuje vnější tlak na zavádění aplikací Průmyslu 4.0, ať už je to od mateřských společností nebo od odběratelů,“ komentoval výsledky průzkumu člen představenstva svazu Jiří Holoubek. Obecně se uvádí, že právě velké firmy, především z automobilového průmyslu, by měly své dodavatele do digitální transformace tlačit.
Zavádění principů konceptu Průmysl 4.0 zatím podle průzkumu chybí strategický přístup. „Digitální strategii má zpracovanou pouze 36 procent firem a ve většině realizovaných projektů tak zřejmě jde spíše o nesystematickou implementaci izolovaných dílčích řešení. Nadále se potvrzuje, že větší podporu pro pochopení přínosů digitálních technologií a pro jejich následné zavádění potřebuj především malé a střední firmy,“ upozornil generální ředitel Siemens ČR Eduard Palíšek.
Nejčastěji firmy investují do prvků Průmyslu 4.0 kvůli zvýšení produktivity na zaměstnance (56,2 procenta), snižování jednotkových nákladů (43,8 procenta) a optimalizaci využití výrobních kapacit (41 procent). U velkých firem převládá motiv snižování nákladů. Malé a střední firmy se snaží investicemi do digitální transformace hlavně zvyšovat produktivitu. Dosavadní zkušenosti firem ukazují, že se většinou jejich očekávání spojená s těmito investicemi úplně nebo alespoň částečně splnila.