Počty registrovaných podvodů v kyberprostoru jsou letos podobné jako v minulém roce. Policie jich registruje do konce října 15.579 a za celý rok odhaduje 19.500. Loni jich bylo 19.592 a předloni 18.554. Na tiskové konferenci to dnes řekl policejní prezident Martin Vondrášek.
Téměř polovina kyberzločinů v ČR se podle něj odehrává v internetových bazarech. Přibližně pětinu tvoří investiční podvody, které způsobují největší finanční škody. K tomu se přidávají další hrozby jako podvodné telefonáty, falešné e-shopy, vydírání, romantické podvody a další.
„Velkou hrozbu vidíme u legalizace příjmů z trestné činnosti, kdy lidé s vidinou vysokého příjmu a jednoduché práce riskují, že se zapletou do nelegálních aktivit. Závažným problémem je také kyberšikana a vydírání v on-line prostředí, přičemž strach obětí svěřit se kvůli studu situaci jenom zhoršuje. Tento typ kyberkriminality má nevyčíslitelné dopady na duševní zdraví a může končit tragicky,“ uvedl Vondrášek.
Častějšími oběťmi kyberpodvodníků jsou podle dat ČSOB ženy, zatímco muži většinou utrpí větší finanční ztráty. Statistiky dále ukazují na to, že ani vyšší vzdělání nezaručuje lepší odolnost vůči kyberpodvodům. Více než tři pětiny obětí tvoří lidé s maturitou, jednu třetinu vysokoškoláci a tři procenta obětí mají základní vzdělání.
ČSOB je podle generálního ředitele Aleše Blažka díky pokročilým bezpečnostním mechanismům schopna předejít drtivé většině kybernetických útoků a každý měsíc v průměru pomáhá téměř 400 klientům detekovat podvod předtím, než se stanou jeho obětí. „I když aktivita podvodníků meziročně o třetinu vzrostla, ve stejném období se nám podařilo snížit průměrnou škodu o víc než polovinu,“ řekl.
Na celorepublikové úrovni podle něj kybernetičtí podvodníci způsobili škody přesahující jednu miliardu korun. Průměrná škoda klienta v Česku v důsledku kyberkriminality činí podle České bankovní asociace 16.000 korun.
Kybernetičtí podvodníci neohrožují pouze jednotlivce. Podle dat společnosti Mastercard čelilo v loňském roce kybernetickému útoku devět z deseti českých firem a organizací. Nejčastěji šlo o takzvaný phishing, který cílí na nejslabší místo v zabezpečení firem, tedy zaměstnance. Phishing je typ kybernetického útoku, kdy se útočník snaží získat důvěrná data oběti.
ČSOB, Mastercard, Policie ČR a Česká televize proto připravili desetidílný pořad s názvem Tohle radši nezkoušejte!, který odhaluje nebezpečí digitálního světa. V předvánočním období, kdy je aktivita kybernetických zločinců největší, chce diváky naučit, jak hrozby rozpoznat a účinně se bránit. Každý čtrnáctiminutový díl bude zaměřený na jednu z nejobávanějších hrozeb, které mohou potkat každého, kdo používá mobilní telefon, internet nebo sociální sítě.