Podniky mění způsob vývoje aplikací, cílem je větší rychlost

85 % organizací dává přednost produktově orientovanému způsobu poskytování aplikací namísto dosavadního modelu projektového.

Jak ukázal průzkum provedený analytiky společnosti Gartner, převážná většina (85 %) organizací již zavedla, nebo v dohledné době plánuje zavést produktově orientovaný model tvorby a poskytování aplikací Přestože jen málo podniků používá tento model pro všechny své aplikace, v průměru byl v minulém roce využíván ze 40 %. Analytici odhadují, že se míra jeho využívání do roku 2022 zvýší na 80 %.

Produktově orientovaná tvorba či poskytování aplikací nahrazuje tradiční projektový přístup metodami agilními. To umožňuje výrazně zkrátit čas potřebný pro tvorbu nových nebo aktualizaci stávajících aplikací, služeb či funkcí a pracovat s odlišnými kritérii pro měření zlepšení (např. obchodní výsledky, zákaznická spokojenost či zkušenost).

„Rychlý vzestup produktově orientovaného modelu není náhodný. Úzce souvisí s nástupem agilních metod vývoje a DevOps,“ vysvětluje viceprezident výzkumu Gartner Bill Swanton. „Důvodem je také rostoucí množství aplikací, které interní IT týmy vyvíjejí pro externí uživatele – zákazníky či partnery. Ty vyžadují výraznou orientaci na zákazníka, charakteristickou pro produktově orientovaný model.“

Průzkum dále ukázal, že více než polovina (54 %) respondentů očekává, že produktově orientovaný bude časem nasazen plně, zatímco přibližně třetina (32 %) předpokládá jeho částečné zavedení. K řízení veškerého vývoje a poskytování aplikací a aplikačních služeb je důvod jen zřídka – některé IT aktivity, jako například počáteční implementace velkého softwarového řešení je vhodnější řídit jako tradiční projekt.

Třetina (32 %) respondentů uvedla jako hlavní důvody pro zavedení produktově orientovaných metod potřebu dokončovat aplikace rychleji. Schopnost rychle reagovat na tržní změny je navíc jedním z hlavních transformačních faktorů.

Na druhém místě (31 %) skončil digitální byznys. Tradiční projektové metody se ve většině organizací ukazují v rámci digitální transformace jako méně vhodné, zejména s ohledem na míru nejistoty a četnost budoucích změn. Ve většině případů je logickým krokem volba agilních metod i chápání výsledků coby produktů, neboť je ve většině případů stejně nakonec budou používat zákazníci.

Exit mobile version