Nedostupnost produktů převládne nad zpožděním dopravy jako největší problém letošních svátků.
Společnost Salesforce oznámila nové odhady týkající se letošní předvánoční nákupní sezóny. Salesforce očekává, že celosvětové tržby z online prodeje opět přesáhnou 1 bilion dolarů, ale spotřebitelé, maloobchodníci i dodavatelé se podle předpovědí budou potýkat s rostoucími náklady a snížením stavu zásob v důsledku tlaku na globální dodavatelský řetězec.
Ačkoli se nárůst online obchodování nedá srovnávat s loňským historickým skokovým růstem o 50 %, lze očekávat, že celkové tržby v nadcházející sváteční sezóně opět dosáhnou rekordních hodnot. Společnost Salesforce předpovídá:
• V listopadu a prosinci bude celkový meziroční růst celosvětového digitálního obchodování činit 7 % (což je zpomalení z 50% meziročního růstu v roce 2020).
• Celkový obrat z digitálního prodeje dosáhne celosvětově rekordní výše 1,2 bilionu dolarů.
• Růst obratu z digitálního obchodování bude tažen 20% růstem spotřebitelských cen, a to i přes očekávaný celosvětově nižší počet (-2 %) objednávek ve sváteční sezóně.
Navzdory tomuto celosvětovému vzestupu je trh pro maloobchodníky, dodavatele i spotřebitele náročnějším. Problematickými body v tomto odvětví se staly výrobní kapacity, logistické náklady a nedostatek pracovních sil, což pravděpodobně způsobí zvýšení maloobchodních cen zboží. Kromě toho se pravděpodobně sníží dostupnost výrobků, což nahradí zpoždění v dopravě v pozici největšího problému sezóny.
Další předpovědi Salesforce
Rozšířený dodavatelský řetězec ponese břemeno rostoucích nákladů. Vypadá to, že v letošním roce budou v popředí zájmu maloobchodníků, dodavatelů i spotřebitelů zvýšené náklady, a to z mnoha důvodů. Vzhledem k problémům se zásobami a vyšším nákladům, které pohánějí inflaci a snižují marže, musí spotřebitelé očekávat vyšší maloobchodní ceny zboží. Salesforce předpokládá, že spotřebitelé během letošních svátků i po nich zaznamenají 20% nárůst cen. I vzhledem k tomuto zvýšení spotřebitelských cen bude globální využití platební metody BNPL (Buy Now Pay Later) – kup teď, zaplať později – v nadcházející sváteční sezóně pravděpodobně představovat 8 % online objednávek (v celosvětovém objemu 96 miliard dolarů), což je nárůst oproti 4 % objednávek během vánoční sezóny 2020.
Nedostupnost produktů převládne nad zpožděním dopravy jako největší problém letošních svátků. Jedním z největších problémů loňského roku bylo zpoždění při realizaci dodávek až ke dveřím spotřebitelů. Obavy sice přetrvávají i letos, ale jsou mnohem méně rozšířené. Celkově Salesforce předpokládá 94% pokles počtu balíčků ohrožených zpožděním. Jde o 40 milionů balíčků po celém světě, což je o 700 milionů méně než loni. Tato předpověď vychází z faktu, že spotřebitelé nyní provádějí spíše menší počet větších objednávek. Meziročně také vzrostla kapacita dopravců na poslední míli a 40 % všech amerických maloobchodníků má nyní kamenné pobočky, které nabízejí možnost online nákupu s vyzvednutím na prodejně.
Úzká hrda v podobě kapacity přístavů a prudce rostoucí náklady na kontejnery, jsou dva z hlavních faktorů, které ovlivní letošní svátky, a měly by způsobit, že se spotřebitelé budou obávat o dostupnost výrobků. A předpokládá se, že spotřebitelé budou v letošní vánoční sezóně opět nakupovat dříve, aby se vyhnuli vyprodaným zásobám, přičemž nákupy ještě před velkými podzimními prodejními akcemi celosvětově vzrostou o 3 % na 129 miliard dolarů.
Kamenný obchod se stává kriticky důležitou součástí digitální strategie. Kombinace pracovníků na prodejnách, vyřizujících online objednávky, nabízejících zboží z nekonečných regálů, obsluhujících digitální zákazníky a často vystupujících i v roli influencerů na sociálních sítích, spolu se zákazníky, kteří nakupují na mobilních zařízeních během pobytu v prodejně, naznačuje, že kamenné obchody budou o letošních svátcích sloužit jako kriticky důležitá součást digitálních strategií. V důsledku toho se předpokládá, že více než šest z deseti online objednávek po celém světě bude ovlivněno kamennými prodejnami – ať už tím, že pomohou s online objednávkou, nebo tím, že ji vyřídí prostřednictvím možnosti vyzvednutí zákazníkem. Zatímco nedostatek pracovníků způsobuje v období před svátky chaos pravidelně, nyní je pro pracovníky prodejen kritičtější než kdy jindy, protože potřebují uspokojit rostoucí poptávku.
Marketingová oddělení se musejí vypořádat se změnou v pravidlech pro cookies. Očekává se, že sledování aktivity uživatelů prostřednictvím dat třetích stran na webu a v mobilních aplikacích bude dražší, a že tedy převládnou data získaná přímo obchodníky.