Zájem Čechů o vyzvednutí zboží z internetového obchodu na externím výdejním místě se za posledních pět let zdvojnásobil. Zatímco v roce 2014 využívalo výdejny kolem 33 procent zákazníků, letos je to 73 procent. Nejrozšířenější je stále doručení domů, které jako jeden ze způsobů dopravy alespoň někdy využívá 75 procent lidí. Vyplývá to z průzkumu společnosti Seznam.cz mezi více než 1000 respondenty.
Vyzvednutí na pobočkách České pošty využívá 43 procent zákazníků a 41 procent se vypravuje do kamenných poboček e-shopů. Více než pětina si zboží nechává posílat do práce.
Zájem o výdejny má před Vánoci vzrůst až o deset procent. Nápor přitom čeká pracovníky externích skladů hlavně ve větších městech. „Výraznější zájem o tento typ doručování se dá očekávat v Praze, kde je síť externích výdejních míst nejhustší. V hlavním městě plánují využít tento typ dopravy online objednaného zboží čtyři pětiny dotázaných,“ uvedl Darek Pikálek ze Seznamu.
Možnost vyzvednout si zboží ve výdejních místech si podle Pikálka získává přízeň nakupujících hlavně proto, že se podle nich jedná o cenově dostupnější variantu, než je doručení kurýrem. Zároveň je ale možné si zboží vyzvednout v libovolný čas a na místě, kde se to lidem nejvíce hodí, například cestou z práce.
O letošních Vánocích chtějí poskytovatelé nabídnout větší pokrytí. „Síť výdejních míst Zásilkovny roste, do konce roku jich v České republice budeme mít necelé tři tisíce, na Slovensku kolem šesti set. Rozšiřujeme depa a navyšujeme i počet doručovacích automobilů. Zákazníkům zaručujeme dodání nejen do druhého dne, ale často i v den objednání,“ uvedl marketingový ředitel skupiny Packeta, kam patří Zásilkovna, Milan Šmíd. Rozšíření počtu výdejen plánuje i konkurenční Uloženka, která má v současnosti 1300 výdejních poboček napříč Českou republikou a Slovenskem.
Loni internetové obchody zvýšily tržby o 17 procent na 135 miliard korun. Na vánoční období připadlo 45 miliard.