Neomezená mobilní data v současnosti podle průzkumu Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ) využívá 22 procent Čechů. V porovnání s tři roky starými daty KPMG je to zhruba dvojnásobek. Neomezené volání pak mají více než dvě pětiny spotřebitelů v ČR. Každý desátý využívá služeb virtuálních mobilních operátorů. Spotřebitelský průzkum, který dnes ČTÚ prezentoval na tiskové konferenci, úřad letos provedl mezi 1500 respondenty.
V mezinárodních srovnáních jsou podle ČTÚ ceny neomezených tarifů průměrné. Jejich úroveň klesla za posledních pět let o více než 40 procent. Neomezená data nabízí i někteří virtuální operátoři, například ČEZ nebo K-Level.
„Spotřebitelé ze segmentu domácností volí častěji i nabídku služeb virtuálních operátorů. V tomto kontextu hodnotíme pozitivně zlepšující se podmínky na velkoobchodním trhu, kdy se na základě závazků z aukce 5G daří v poslední době dosahovat atraktivnějších cen a dalších podmínek pro alternativní poskytovatele služeb,“ uvedl předseda Rady ČTÚ Marek Ebert.
Využívání neomezených dat výrazněji roste od výše rodinného příjmu 60.000 Kč měsíčně. Druhým nejčastěji využívaným sjednaným objemem dat v tarifech a předplacených balících je interval do jednoho GB měsíčně, který využívá 11 procent respondentů.
Celkem 39 procent uživatelů vynakládá na měsíční provoz svého soukromého mobilu 200 až 499 Kč, pětina pak platí 500 až 799 Kč. Přibližně 69 procent respondentů uvedlo, že využívají služby svého hlavního poskytovatele mobilních služeb pět let nebo více, přičemž neexistuje zásadní rozdíl mezi respondenty využívajícími tarif a předplacenou kartu.
Téměř desetina lidí využívá speciální nebo neveřejnou nabídku operátora. Výše poskytnuté slevy dosahuje až 30 procent.
Soukromý mobilní telefon pouze s jednou soukromě hrazenou SIM kartou využívá 75 procent respondentů, tedy čtvrtina z nich má v soukromém mobilním telefonu dvě SIM karty. Tři čtvrtiny respondentů uvedly, že využívají mobilní data, přičemž 65 procent využívá současně volání, SMS a data, zatímco desetina využívá jen volání a data (tedy bez SMS). Pouze deset procent respondentů využívá mobilní telefon pouze na volání.
Z mobilních aplikací spotřebitelé nejvíce využívají aplikaci WhatsApp (68 procent respondentů) a Facebook (61 procent). YouTube si pouští téměř 55 procent uživatelů mobilů. Pro srovnání, SMS služby využívá 79 procent respondentů. Navigaci v mobilu využívá 53 procent lidí.