Do budoucna dá očekávat už jen dílčí posilování podílu on-line.
Podíl kurzových sázek, které byly uzavřeny na internetu, loni v Česku meziročně vzrostl o 1,4 procentního bodu na 92,3 procenta. Klienti v kurzových sázkách prosázeli 85 miliard korun, meziročně o 22,3 procenta více. Objem sázek na internetu meziročně stoupl o 24,2 procenta na 78,4 miliardy korun, na pobočkách se zvýšil o 3,7 procenta na 6,5 miliardy korun. Vyplývá to z údajů Generálního finančního ředitelství (GFŘ).
Celkově v Česku lidé loni prosázeli 389,2 miliardy korun. Meziroční srovnání není možné, GFŘ změnilo metodiku výpočtu u automatů v hernách. Automatům patřily více než dvě třetiny objemu, následovaly kurzové sázky s podílem 21,8 procenta.
„Vývoj na trhu koresponduje s všeobecnými předpoklady, kdy se do budoucna dá očekávat už jen dílčí posilování podílu on-line, zapříčiněné rozdílným tempem růstu obou prodejních kanálů. Pobočky nám nadále ukazují, že má smysl celou síť dále rozvíjet, a to jak v kontextu servisního místa pro online zákazníky, tak i z pohledu vlastního prodeje,“ sdělil ČTK mluvčí Fortuny Petr Šrain. Význam kamenných obchodů se podle něj projevil i v uplynulých měsících, kdy byla většina z nich zavřena. „Ze zpětné vazby od našich zákazníků víme, že pobočkový servis a přímý kontakt skutečně postrádali,“ podotkl Šrain.
Podle mluvčího Tipsportu Jiřího Hadravy klienti u firmy už před krizí uzavírali 95 procent všech sázek on-line. „To je podle nás maximum podílu. Korona krize nezastavila on-line sázení, ale dopadla tvrdě na kamenné pobočky. Po opětovném otevření se tržby poboček až překvapivě rychle dostaly na původní úroveň. Ukazuje se, že komunita sázkařů na pobočkách je stále poměrně silná,“ doplnil Hadrava. Podle něj také existuje část klientů, kteří jsou nedůvěřiví k on-line transakcím.
„U Chance se poměr náběrů na internetu a v kamenných pobočkách už několik let drží téměř stabilní, internet meziročně získává pouze desetinky procent. Specifický byl rok 2018 kvůli výrazným legislativním změnám, ale je vidět, že v roce 2019 s nimi už sázející byli vypořádaní,“ uvedla mluvčí Chance Markéta Světlíková. Podle zákona o hazardu se klienti od roku 2018 musí povinně registrovat. Na pobočkách jsou proti internetu poněkud mírnější požadavky. Klient zde například nemusí uvádět číslo účtu.
Podle ředitele Asociace provozovatelů kursového sázení (Apkurs) Marka Hermana je typický pobočkový klient muž starší 40 let. Pobočku navštěvuje buď proto, že nemá internet, nebo ji má na své denní trase. Důležitá je pro něj také konverzace s lidmi, které zná. Někteří jsou konzervativní a sázení na internetu odmítají ze zásady. „Nebo mají malé tajemství před ženou a chtějí, aby to tak zůstalo,“ dodal Herman.
Kurzové sázky v Česku zavedla jako první v roce 1990 Fortuna, brzy se přidal Tipsport. Ministerstvo financí eviduje údaje ze sázkového trhu od roku 1999, kdy sázkaři prosázeli 4,16 miliardy korun. Proti loňskému roku to bylo necelých pět procent. Náběry v kamenných pobočkách dosáhly vrcholu v roce 2006, a to 12,3 miliardy Kč. Od té doby spíše klesaly, v posledních dvou letech se vrátily k mírnému růstu.