Internetové sázení je v Česku možné od roku 2009.
Podíl kurzových sázek, které byly uzavřené na internetu, loni v Česku opět meziročně vzrostl. Částečně to bylo způsobeno několikaměsíčním uzavřením poboček kvůli opatřením proti koronaviru. Uvedli to zástupci sázkových společností, které ČTK oslovila. Podle údajů Generálního finančního ředitelství podíl internetových kurzových sázek v roce 2019 meziročně stoupl o 1,4 procentního bodu na 92,3 procenta, data za loňský rok ještě nejsou k dispozici. Před 30 lety byla založena sázková společnost Tipsport, s kurzovým sázením v Česku začala v roce 1990 Fortuna.
„Za loňský rok bude zřejmě podíl on-line sázek o něco vyšší, protože kamenné pobočky byly, a dnes stále ještě jsou, kvůli pandemii uzavřené,“ uvedla mluvčí Chance Markéta Světlíková.
Internetové sázení je v Česku možné od roku 2009. Podle mluvčího Tipsportu Jiřího Hadravy změnilo celý byznys kurzového sázení. „Tak radikální obrat z tradičního pobočkového sázení na on-line na internetu tady málokdo předpokládal. Ale souvisí to s nástupem on-line technologií, on-line fungováním celé společnosti a rozvojem chytrých telefonů,“ doplnil Hadrava.
V roce 2009 dosáhl objem kurzových sázek v Česku 14,66 miliardy korun, podíl internetových byl 39,8 procenta. O rok později už to byla téměř polovina, v roce 2011 tři pětiny. V roce 2019 lidé v kurzových sázkách prosázeli 84,96 miliardy korun, proti roku 2009 téměř šestkrát více. Objem sázek uzavřených na pobočkách za deset let klesl zhruba o čtvrtinu na 6,54 miliardy korun. Hodnota on-line sázek vzrostla více než 13krát na 78,42 miliardy korun.
„Zatímco zahraniční firmy v Česku nabízely služby přes internet mnohem dříve, licencovaným kancelářím to umožnila až změna legislativy v roce 2009. Díky tomu bylo možné následovat moderní trendy a dorovnat se standardu západní Evropy. Rozšířila se nabídka, zákaznický servis se posunul na zcela jinou úroveň, například přítomnost živých přímých přenosů na webu v rámci live sázek je dnes vnímána jako standard,“ uvedl dále mluvčí Fortuny Petr Šrain. Právě live sázky, tedy sázky, které se dají uzavírat opakovaně během události (ať už během sportovního zápasu nebo například při sčítání volebních výsledků), tvoří stále větší část celkového objemu sázek.
V 90. letech byly podmínky pro sázkaře mnohem omezenější. „Neexistovalo moderní on-line zpravodajství, exotičtější soutěže se vyhodnocovaly na základě telefonátů do zahraničí, přičemž prostřednictvím telefonátu s operátorem bylo možné i sázet. Pro dnešní generaci je asi těžko představitelné, že veškerá nabídka se svého času dala vytisknout na pár stránek traktorového papíru, že základním komunikačním nástrojem mezi pobočkou a centrálou s bookmakery byl fax a hlavním informačním zdrojem byl teletext,“ uvedl Šrain.
Mluvčí Chance Světlíková připomněla, že v úplných začátcích každé ráno bookmakeři diktovali pracovníkům na pobočkách kurzy dokonce po telefonu, fax byl tehdy těžko představitelný luxus. „Proto na pobočce obvykle pracovali tři zaměstnanci. Jeden prakticky neustále telefonoval s bookmakery a vypisoval kurzy na papírové archy, později na skleněné tabule, další dva přijímali sázky. V úplných začátcích jsme přijímali sázky na tiketech o dvou polovinách, které sázející vyplnil ručně v obou částech stejně. My jsme dali doprostřed razítko, tiket uprostřed roztrhli. Jednu půlku měl sázející a druhou my, sdělila Světlíková.
Komplikací podle ní byly často zahraniční kluby a jejich názvy, které si ani sázkař ani obsluha neměli kde ověřit. „Například si klient stěžoval, že nemáme vypsaný zápas italského Janova, protože na kurzové tabuli byl vypsán Janov jako Genova,“ dodala Světlíková.