Podíl internetových obchodů na celkových maloobchodních tržbách se letos v Česku zvýšil o jeden procentní bod na 8,1 procenta. V roce 2017 by podíl e-shopů měl dosáhnout už deseti procent. Vyplývá to z odhadu Asociace pro elektronickou komerci (APEK).
„Opět se tak potvrdil trend dynamického růstu on-line prodeje, který dokonce předčil očekávání. Během roku 2015 tak nakonec česká e-commerce dosáhla meziročního nárůstu o 20 procent,“ řekl ČTK výkonný ředitel asociace Jan Vetyška.
Češi letos utratí on-line podle posledního odhadu srovnávače cen Heureka.cz rekordních 81 miliard korun. Dlouhodobě lidé kupují přes internet především elektroniku. Na zákazníky, kteří on-line nakupují z mobilu či tabletu, je přizpůsobeno zhruba 27 procent e-shopů. Letos poprvé také začal klesat počet tuzemských e-shopů, jejich počet snížil na podzim meziročně zhruba o jedno procento na 36.800.
Podíl prodejů zboží přes internet na tržbách maloobchodu je v ČR zhruba stejný jako v Rakousku či Německu. Podle údajů asociace Ecommerce Europe dosáhl v roce 2014 tento podíl v Německu 7,3 procenta a v Rakousku 7,2 procenta. V Maďarsku pak 3,7 procenta a v Polsku 5,4 procenta.
APEK očekává zvýšení obratu internetových prodejců v příštím roce o dalších 15 až 20 procent. „Vliv na to samozřejmě bude mít celá česká a potažmo i evropská ekonomika a její vývoj. Domníváme se, že v roce 2016 by podíl e-commerce na celkovém maloobchodním prodeji mohl dosáhnout devíti procent a v roce 2017 by měl překonat zlomových deset procent,“ dodal Vetyška.