Zásadní má být nárůst počtu občanů, kteří si datovky zřizují dobrovolně.
Počet uživatelů Portálu občana, který soustředí elektronické služby státu, se od začátku roku zvýšil třikrát na více než 252.000. Počet přihlášení pak stoupl na průměrně 22.500 týdně z 3200 v loňském roce. Vyplývá to z údajů ministerstva vnitra, které portál spravuje.
Důvodem nárůstu jsou nové služby a komunikační kampaň, vliv měla i pandemie covid-19. Zájem byl o služby jako je elektronická neschopenka, výpisy z rejstříků, žádost o řidičský průkaz on-line nebo přístup k portálům České správy sociálního zabezpečení nebo Finanční správy. Celkově portál nabízí přes 400 služeb.
„Portál občana začínal na 30.000 uživatelích, dnes jich je čtvrt milionu. Datovky mají dnes o milion víc uživatelů než první rok po spuštění a e-identitu má přes 4,3 milionu uživatelů. Lidé chtějí se státem komunikovat elektronicky,“ uvedl náměstek ministra vnitra Jaroslav Strouhal.
Na portálu si lze on-line zřídit i datovou schránku. Těch je v současnosti 1,37 milionu a uživatelé za 12 let fungování odeslali přes 915 milionů zpráv. „Zásadní je nárůst počtu občanů, kteří si datovky zřizují dobrovolně. V roce 2019 šlo o 38.000, letos jde už o 110.000 jen za devět měsíců,“ dodal Strouhal.
Zásadní význam má pro nárůst uživatelů eGovernmentu elektronická identita, která umožňuje jednoduché online přihlášení například do Portálu občana či datových schránek. Státních i nestátních elektronických identifikačních prostředků je dnes přes šest milionů a rychlý nárůst přineslo zapojení bank v lednu tohoto roku.