Od ledna do března příštího roku se počet zřízených datových schránek zvýší o 2,2 milionu zhruba na 3,9 milionu. Schránku automaticky do stanou dva miliony držitelů živnostenského oprávnění a asi 200.000 právnických osob, které ji dosud nemají. Operace vyjde přibližně na 21 milionů korun. Uvedli to zástupci ministerstva vnitra na dnešní tiskové konferenci.
Nyní funguje 1,667 milionu datových schránek, z toho asi tři čtvrtě milionu bylo zřízeno povinně a 910.000 dobrovolně. Uživatelé za 13 let fungování odeslali 1,055 miliardy zpráv. Schránku si dosud musely povinně zřídit úřady nebo právnické osoby, dobrovolně si ji pak mohl založit každý občan.
Ministerstvo vnitra bude datové schránky zřizovat na základě zákona o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů všem subjektům vedeným v registru osob. Největší část nových držitelů tak budou tvořit podnikající fyzické osoby, tedy živnostníci a další OSVČ, dále pak některé právnické osoby, které jsou evidované v registru osob a dosud datovou schránku nemají, například společenství vlastníků jednotek, spolky nebo nadace. Denně chce vnitro zřizovat okolo 50.000 schránek.
„Digitalizace je jednou z priorit ministerstva vnitra a toto je další důležitý krok, který pomůže přesunout komunikaci s úřady do on-line prostředí. To umožní tuto komunikaci zefektivnit a zlevnit,“ uvedl náměstek ministra vnitra Lukáš Kolářík.
Novým uživatelům, kteří dosud datovou schránku nemají, přijdou přihlašovací údaje doporučeným dopisem. Datové schránky budou zpřístupněny po prvním přihlášení nebo automaticky po uplynutí lhůty 15 dnů po zřízení v případě, že se uživatel během této doby do schránky sám nepřihlásí.
Změna zákona v současnosti počítá také s tím, že datovou schránku stát od roku 2023 automaticky zřídí každému občanovi, který se například bankovní identitou nebo eObčankou poprvé přihlásí ke kterékoliv digitální službě státu. Na rozdíl od OSVČ a právnických osob si bude moci schránku znepřístupnit. Ministr vnitra Vít Rakušan (STAN) minulý týden uvedl, že tuto povinnost hodlá zrušit. Změna je v legislativním procesu a dosud nebyla schválena.
„Datové schránky fungují obdobně jako e-mailové s tím rozdílem, že zajišťují maximální ověření totožnosti odesílatele. Úspory času přinesou za předpokladu, že jejich struktura bude uživatelsky intuitivní a nebude docházet k výpadkům systému. Co do datové schránky přistane, považuje se po deseti dnech automaticky za doručené. Proto doporučujeme posílat oznámení na e-mail,“ uvedl Libor Nádvorník ze společnosti Mailkit.
Schránky podle šéfa obchodněprávní sekce firmy Gordic Vladimíra Přecha prokázaly jednoznačně svůj přínos ve zrychlení komunikace a v průkaznosti odeslání a doručení. „Pro úřady a stát jako celek to znamená také úsporu nákladů na zasílání dokumentů, což je zvlášť v dnešní době důležité. Proto by byla škoda ustoupit od původní vize zřídit datovou schránku při prvním použití digitální identity. Předpokládám, že občan, který ji použije, je již dostatečně digitálně vzdělaný a práce s datovou schránkou ho nijak nezatíží,“ podotkl.
Podle prezidentky Česko-gruzínské obchodní komory Nino Mchedlidzeové při vstupu zahraničních podnikatelů na český trh jsou datové schránky dobrou platformou pro komunikaci s úřady a jinými státními institucemi z jednoho místa a zdarma.“ Například podání daňového přiznání nebo přehledu České správy sociálního zabezpečení v elektronické podobě jim ušetří čas i peníze,“ dodala.
Prostřednictvím datové schránky lze podat daňové přiznání, zažádat o výpis z rejstříku trestů, získat výpis bodů řidiče nebo například zaslat omluvenku dítěti do školy.