Výrazný je hlavně nárůst průměrné útraty v e-shopech.
Zákazníci se vracejí do kamenných obchodů a méně nakupují na internetu. Ve srovnání s rekordním dubnem se během května tržby českých e-shopů snížily o čtvrtinu, přesto je stále o polovinu vyšší než před nouzovým stavem. Vyplývá to z údajů společnosti pro zpracování plateb Global Payments, přes jejíž platební bránu projde přes 60 procent plateb v českých e-shopech.
V období před uzavřením prodejen byl obrat přes platební bránu Global Payments okolo 38 milionů korun denně. V březnu a zejména v dubnu se zdvojnásobil až na 76 milionů korun. Od 11. května množství peněz, které platební brána Global Payments zpracuje, mírně klesá na současných 56,5 milionu korun denně.
Při zohlednění tržního podílu Global Payments odpovídá tato částka dohromady přibližně 100 milionům korun, které Češi nyní celkem utrácejí denně na internetu. „Češi se během koronavirové krize velmi rychle naučili nakupovat přes internet, mnohdy proto, že jim nic jiného nezbylo. Nyní se do kamenných prodejen vracejí, ale žně e-shopům rozhodně nekončí,“ uvedl manažer internetového prodeje Global Payments Tomáš Furinda. Objem prodeje přes internet je podle něj nyní o 49 procent vyšší než před vyhlášením nouzového stavu.
Výrazný je hlavně nárůst průměrné útraty v e-shopech, která byla před krizí 980 korun. Během dubnového e-shopového boomu činila 1650 Kč a po 11. květnu se pohybuje na hranici 1200 korun. V kamenných prodejnách je průměrní transakce pouze 700 korun.
Krize ukázala, že dost lidí si na pohodlí nákupu z domova zvyklo a nakupují tímto způsobem i nadále. „Mít e-shop je teď pro podnikatele nutností, protože přes internet lidé utrácejí skoro o polovinu více než v kamenných prodejnách, náklady na prodej jsou přitom mnohem nižší,“ upozornil Furinda.