Obrat e-shopů loni v Česku meziročně klesl o šest procent na 185 miliard korun. Snížil se i počet internetových obchodů, a to o 200 na 49.900. On-line vyhledávač Heureka.cz a Asociace pro elektronickou komerci (APEK) o tom dnes ČTK informovaly v tiskové zprávě. Obrat a počet e-shopů klesá druhý rok za sebou. Nejlepšího výsledků loni české e-shopy dosáhly v posledním čtvrtletí, kdy po třech čtvrtletích poklesu jejich obrat meziročně vzrostl o dvě procenta.
„Za první tři měsíce loňského roku jsme měli meziroční propad o 13 procent, kdy jsme se stále potýkali s vysokou inflací a nedařilo se ani dřív oblíbeným povánočním výprodejům. Naději na návrat k přirozenému růstu jsme dostali po druhém kvartálu, který skončil osm procent v poklesu,“ uvedl generální ředitel Heureka Group David Chmelař. Předpoklady se však nenaplnily a ve třetím čtvrtletí podle něj obrat českých e-shopů klesl proti roku 2022 o 11 procent. „S očekáváním jsme vyhlíželi závěr roku, který patří v e-commerce mezi ty vůbec nejsilnější, a skutečně jsme se dočkali nejlepšího výsledku za celý rok,“ řekl.
Druhým rokem klesl v ČR i počet internetových obchodů. „Na druhou stranu se opět potvrdila schopnost adaptace většiny českých internetových obchodů, které se dokázaly s náročnou situací vyrovnat a do roku 2024 budou vstupovat s optimismem,“ uvedl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.
Také v minulém roce se na internetu největšímu zájmu těšila elektronika. Její podíl na celkovém obratu e-shopů činil 22 procent. Proti roku 2019 před koronavirovou pandemií je to ale pokles o tři procentní body, vyplývá ze zprávy. Naopak nárůst ve srovnání s rokem 2019 zaznamenala kategorie drogerie a zdraví, a to o dva procentní body na loňských osm procent. K vyhledávaným produktům patřily například prací prášky nebo přípravky do myčky.
Ke kategoriím, které loni ve srovnání s rokem 2022 na internetu rostly nejvíce, patřily sedací soupravy či sněhové frézy. Zájem o ně se zvýšil více než dvojnásobně. Shodně o 33 procent narostly také veterinární přípravky a bazény. Naopak největší pokles, o 75 procent, zaznamenaly elektrocentrály. S 56 procenty následovaly krbová kamna a s 47 procenty kotle, informovaly Heureka a APEK.
Předloni obrat a počet e-shopů klesly meziročně poprvé. Obrat činil 197 miliard korun, když rok předtím dosáhl 223 miliard korun. Celkově pak na trhu bylo 50.100 e-shopů. Proti roku 2021 tento počet klesl o 885 obchodů.