Obrat českých e-shopů ve druhém čtvrtletí meziročně klesl o 8 %

Obrat českých e-shopů ve druhém čtvrtletí letošního roku meziročně klesl o osm procent. V porovnání s prvním čtvrtletím se ale propad obratu proti loňsku zmírnil o pět procentních bodů. Mírně se za uplynulé tři měsíce zvýšila průměrná hodnota objednávky, která dosáhla 1435 korun. Vyplývá to z informací internetového srovnávače Heureka.cz, které má ČTK k dispozici.

„Na základě našich dat jsme očekávali, že návrat k online nakupování se projeví už na výsledcích druhého kvartálu a skutečně jsme zvýšenou poptávku o online nákupy zaznamenali, a to hlavně v květnu. Lidé tedy nejspíš čekali na vyúčtování za energie a kromě nezbytných nákupů příliš neutráceli, aby měli peníze k dispozici na případné nedoplatky a zvládli zaplatit i letní dovolenou,“ řekl ČTK generální ředitel Heureka Group Tomáš Braverman. Spokojenost zákazníků s e-shopy ve druhém čtvrtletí činila 96,1 procenta, informovala Heureka.

Největší meziroční nárůst v počtu vyhledávání ve druhém čtvrtletí zaznamenala kategorie pracích prášků, dosáhl 87 procent. Následovaly deodoranty, fritézy a volně prodejné léky, kde zvýšení shodně činilo 50 procent. O 27 procent více vyhledávání se ve druhém čtvrtletí dočkaly okružní pily a o 30 procent rázové utahováky.

Nárůst v případě rázových utahováků podle výkonného ředitele Heureky pro Česko a Slovensko Jana Mayera dokazuje, že si lidé, aby ušetřili, vyměňují motorový olej nebo pneumatiky na autě svépomocí doma. „Také potřebují nařezat dřevo do kotlů, které si pořizovali ve velké míře loni,“ dodal k výsledku vyhledávání u okružních pil.

„Propadákem kvartálu je ve velké míře zboží, které si lidé kupovali se začátkem energetické krize minulý rok. Absolutně nejhůř dopadly krbová kamna s propadem 68 procent,“ dodal Mayer. Kotle pak zaznamenaly pokles 47 procent, u ohřívačů vody a bojlerů to bylo 28 procent, informovala Heureka. Počet vyhledávání ve druhém čtvrtletí se meziročně snížil také elektrokoloběžkám, a to o 44 procent, nebo kočárkům o 38 procent.

Zákazníci podle Bravermana na internetu častěji nakupují drobné zboží denní spotřeby, jako jsou například zubní pasty nebo zmíněné prací prostředky. Naučili se to již v době koronavirové pandemie, uvedl. Mnohdy také volí dražší zboží s vidinou vyšší kvality. „V důsledku této kombinace častějších nákupů a pořizováním dražšího zboží se mírně zvýšila průměrná hodnota objednávky na 1435 korun,“ řekl. Očekává, že obrat e-shopům ve třetím čtvrtletí poroste.

Exit mobile version